2014. már 15.

Top 10: Évadnyitók a kenguruk földjén – 1.

írta: opragyuri
Top 10: Évadnyitók a kenguruk földjén – 1.

Ugorjunk bele!

A száguldó cirkusz mezőnye 1996 óta - két év (2006, 2010) kivételével - Ausztráliában kezdi meg az aktuális versenyévet. A melbourne-i Albert Parkban igazi fesztivál hangulat van a nagydíjhétvégéken, és a versenyekre sem lehet panasz, a pilóták mindig izgalmas futamokkal szórakoztatják a nagyérdeműt. Az idei szezonrajtra való ráhangolódásképp nézzük, melyek voltak a legizgalmasabbak és legérdekesebbek!

10. 1998 - Támadnak az ezüstnyilak

Ugyan nem volt a legizgalmasabb, ám mindenképpen emlékezetes a McLaren-Mercedes kettős győzelmét hozó futam. A csapat színeiben az előző évad utolsó futamán élete első győzelmét megszerző Mika Hakkinen Melbourne-ben rögtön be is gyűjtötte második futamelsőségét, ijesztő fölénnyel. A csapattárs David Coulthard ért be a második helyen, miután a skót visszaengedte maga elé egy állítólagosan meghekkelt rádiókommunikáció miatt a boxba behívott Hakkinent. Az év végén világbajnokká koronázott finn a dobogón pityergett az eset után. A McLarenek által már kört kapó(!) Frentzen lett a harmadik.

9. 1996 - Az újonc Villeneuve majdnem győz

A friss Indy Car bajnoki címmel a Williams istállóhoz igazolt Jacques Villeneuve parádézásáról szólt a verseny. Már az időmérőn is remekül teljesített az egykori legenda, Gilles Villeneuve fia: megszerezte a pole pozíciót, és a futamot is sokáig uralta, ám az autójának olajnyomásával kapcsolatos problémái miatt vissza kellett vennie a tempóból, így "csak" egy ezüstéremmel mutatkozott be a száguldó cirkusz porondján. A márkatárs Damon Hill behúzta a győzelmet, a bronzérem az első ferraris versenyén részt vevő Eddie Irvine-é lett. Egyébiránt a mezőnynek kétszer kellett elrajtolnia: a hármas kanyarban történt hatalmas baleset miatt megállították a futamot, Martin Brundle állt fejre Jordanjével. Bár vérfagyasztó látvány volt a szinte kettészakadó autó, ám Brundle karcolás nélkül megúszta az incidenst, sőt, hatalmas ováció közepette a második futam rajtjához ő is felsorakozott tartalékautójával.

8. 2002 - Tömegbaleset és újabb újonc bravúr

A verseny egy emlékezetes tömegkarambollal indult, az első kanyarban nyolcan hagyták ott a fogukat. A jól rajtoló Ralf Schumacher hátulról telibe trafálta az élről rajtoló Rubens Barrichellot, ami megzavarta a mögöttük érkezőket, és az első kanyarba érve további hat versenyző ütközött össze. A futamot érthetetlen módon nem állították le, így a safety car kiállása után tizennégy autó maradt a pályán, ám további négy kiesés, valamint az Arrowsok futam közbeni kizárása után nyolcan fejezték be a viadalt. A futamot Michael Schumacher nyerte Juan Pablo Montoya előtt, a bronzérem pedig az élete első dobogós helyét szerző Kimi Raikkonené lett. Szenzációsan mutatkozott be hazai közönség előtt Mark Webber. A gyengécske Minardit kormányozó ausztrál kihasználta a sok kiesést, ám nem érdemtelenül végzett az ötödik, két pontot érő helyen, nagy csatában múlta felül a mögötte célba érő Mika Salót. Hatalmas ünnepség követte a váratlan sikert, a honfitárs csapatfőnökkel, Paul Stoddarttal még a dobogóra is felment a fiatal ausztrál a közönség legnagyobb örömére.

7. 2005 - Színre lép a Renault

Az előző esztendő totális Schumacher és Ferrari dominanciája után izgalmasabb versenyévre várt a közvélemény, és az első futam után mindenki megnyugodhatott. Már az időmérő edzésen és megkeveredtek a kártyák, nagyban köszönhetően az időnként eleredő esőnek. Az élről rajtoló Giancarlo Fisichella magabiztosan nyerte az izgalmas futamot a sokat javuló Renault-val, és az év végén megkoronázott csapattárs, Fernando Alonso is dobogóra állhatott, csak az egyetlen versenyben maradt ferraris Rubens Barrichello ékelődött be a kék-sárgák közé. Ezen a futamon mutatkozott be a Reb Bull Racing, ráadásul remekül, David Coulthard a negyedik, Christian Klien a hetedik helyen kormányozta célba az energiaitalos autókat.

 6. 2003 - Coulthard utolsó győzelme

A nézők legnagyobb örömére nem sokkal a rajt előtt kiadós zápor áztatta el a pályát, és a gyorsan száradó aszfalt különböző gumistratégiát eredményezett a mezőnyben, minek következtében látványos, fordulatos verseny alakult ki az Albert Parkban. A Ferrari két pilótája, Schumacher és Barrichello gyorsan nagy előnyre tett szert, ami kisebb riadalmat okozott, mindenki az előző szezon vörös dominanciájának folytatásától rettegett. Felesleges volt az aggodalom, Barrichello már a hatodik körben a szalagkorlátnak ütközött és Schumi előnye is apadni látszott. A kilencedik körre már mindenki száraz pályára alkalmas abroncsokra váltott és izgalmas, remek manőverekkel fűszerezett versengésnek örvendhetett a publikum, Coulthard, Raikkonen, Montoya és Schumacher csatázott az élen, a szerencse azonban a skótnak kedvezett: először Raikkonent intették ki egy áthajtásos büntetésre, miután túl gyorsan haladt a boxutcában, majd Schumacher autójáról szakadt le két kis légterelő, végezetül az élen álló Montoya pördült ki a skót pilóta elől, aki begyűjtötte pályafutása utolsó, tizenharmadik győzelmi trófeáját.

(folyt. köv.)

(Fotók: Formula1.com, formula.hu)

Szólj hozzá

F1 Formula-1 Melbourne Forma 1 Ausztrál Nagydíj Albert Park David Coulthard Mika Hakkinen