2014. jún 06.

Bajnokok fala - a Kanadai Nagydíj történetének legjobb pillanatai

írta: opragyuri
Bajnokok fala - a Kanadai Nagydíj történetének legjobb pillanatai

Halálos baleset, nagy karambolok, utolsó körös drámák, kaotikus futamok, Alesi és Kubica egyetlen győzelme, és persze a bajnokok fala... A montreali aszfaltcsík 35 éves történelme során rengeteg érdekes eseménynek adott otthont. Bár első ránézésre nem tűnik a legnehezebbnek, a sikánokkal, a híres visszafordítóval és a közeli falakkal karakteres helyszíne a világbajnokságnak. Egy biztos, ha választanunk kellene, melyik öt pálya legyen örökös tagja a Forma 1-es versenynaptárnak, a Circuit Gilles Villeneuvenek ott a helye a kedvenc versenyhelyszínek között.

KUBICA_DES.jpg

Az első Kanadai Nagydíjat már 1967-ben megrendezték az Ontario-tó melletti Mosport Parkban, ám Montreal csak 11 évvel később, 1978-ban rendezhette meg először hazája nagydíját, amelyet a későbbi névadó, a legendás Gilles Villeneuve nyert meg. 1980-ban itt koronázták világbajnokká Alan Jonest, aki Montrealban egy egyáltalán nem szokatlan rajtbalesetet megúszva nyerte meg a futamot. Ez volt a Williams csapat tizedik győzelme, valamint a 256 rajtjával sokáig csúcstartó Riccardo Patrese 50. versenye.

Az 1982-es versenyt már az egy hónappal előbb megrendezett Belga Nagydíj időmérő edzésén halálos balesetet szenvedő Gilles Villeneuve-ről elnevezett pályán rendezték meg, ám a tragédia sajnos itt sem maradt el. Az első rajtkockát megszerző Didier Pironi Ferrarija lefulladt a start pillanatában és az utolsó sorból induló Paletti már nem tudta kikerülni azt, miután a fiatal olasz versenyző a kórházba szállítás után életét vesztette. A rossz emlékű, 1994-es imolai hétvége előtt ez volt a Forma 1 utolsó halálos balesete.

1985-ben a Ferrari kettős győzelmét hozta a Kanadai Nagydíj egy igencsak fordulatos versenyen. Sok mindent elmond az izgalmakról, hogy a dobogón végző Alboreto, Johansson, Prost trió 4,3 másodpercen belül ért célba. Stefan Johansson pályafutása első dobogós pozícióját érte el második helyével.

Félig vizes pályán kezdődött meg az 1989-es verseny, ám a felszáradó pályán mindenki a kerékcsere mellett döntött, kivéve Patresét, aki az újra eleredő esőben nagy előnyre tett szert. Az olasz kerékcseréje után az arrowsos Warwick vette át a vezetést, pár körrel később pedig már Senna állt az élre, ám három körrel a futam leintése előtt elfüstölt az autója. A sokáig vezető Patresének szintén problémái adódtak, így végül Boutsen drámai körülmények között szerezte meg pályafutása első győzelmét.

1991-ben újabb futam végi drámának lehettünk szemtanúi, a versenyt végig uraló Mansell autója fél körrel(!) a leintés előtt adta meg magát, így a győzelem Piquet ölébe hullott...

1995-ben Alesi élete első és egyetlen futamgyőzelmét aratta az élmenők problémáit hozó versenyen. A franciának nem csak ellenfelei kiesésével, hanem saját autójával is nagy szerencséje volt: a Ferrariból a leintés után fogyott ki az üzemanyag... Mögötte a két Jordan pilóta végzett: sorrendben Barrichello, és az első pódiumos helyezését elérő Irvine. Érdekesség, hogy Alesit 1996-ban Irvine, majd Irvine-t 2000-ben Barrichello váltotta a Ferrari ülésében...

 1997-ben a szokásosan sok kiesőt hozó Kanadai Nagydíjon Michael Schumacher szerezte meg a győzelmet, miután a futamot le kellett inteni az 54. körben Panis súlyos, kettős lábtörést eredményező balesete miatt. Schumacher pályafutása során ötvenedszer, míg Fisichella először végzett az első háromban.

 1998-ban két rajtot láthattak az F1 szerelmesei: Trulli és Wurz nagy balesete után rendelték el a verseny újraindítását, amely újabb ütközést eredményezett a kaotikus futamon. Végül Schumacher nyert az őrült versenyen, egy bizonyos Jan Magnussen, a ma a Forma 1-ben vitézkedő Kevin édesapja pedig megszerezte élete egyetlen világbajnoki pontját pályafutása utolsó versenyén.

Az 1999-es Kanadai Nagydíjról származik az azóta sokat emlegetett Bajnokok fala kifejezés. Az izgalmas, négy biztonsági autós fázist hozó versenyen az utolsó sikán külső ívén lévő falnak ütközve fejezte be a versenyt Schumacher, Hill, Villeneuve és Zonta is. A szintén balesetező Frentzen miatt a safety car mögött leintett futamot Hakkinen nyerte. Az élről rajtoló Schumacher a Ferrari 125. pole pozícióját, míg Irvine karrierje első leggyorsabb körét érte el.

A 2000-es esős, Ferrari kettős győzelmet hozó futam után 2001-ben Ralf Schumacher nyert nagy csatában Michael Schumacher előtt, amellyel a Forma 1 történetében először lehettünk szemtanúi "testvéri" kettős diadalnak. Két évvel később, 2003-ban megismétlődött a fivérek bravúrja, ám ezúttal fordított sorrendben. A végig kiélezett versenyen az első négyes, Montoyával és Alonsóval kiegészülve kevesebb mint öt másodpercen belül ért célba. A spanyol a verseny során megfutotta élete első leggyorsabb körét.

2007-ben Robert Kubica Ayrton Senna halála óta nem látott nagy balesetet szenvedett, miután eltalálta Trulli Toyotáját, és nagy tempóval a falnak csapódott. A lengyel sértetlenül megúszta az ütközést, ám a következő futamot kihagyta, minek köszönhetően bemutatkozhatott egy bizonyos Sebastian Vettel. A négy biztonsági autós fázist hozó kaotikus versenyen az élete hatodik(!) futamán résztvevő, első pole pozícióját szerző Lewis Hamilton nyert pályafutása során először!

 2008-ban az előző évben hatalmasan bukó Kubica megszerezte magának és a BMW gyári csapatának első és egyetlen győzelmét! Mögötte a csapattárs Heidfeld érkezett a célba, így rögtön kettős győzelemnek örülhettek a csapatnál. Emlékezetes, hogy Hamilton a boxutcában szalad bele Raikkonen piros lámpánál várakozó Ferrarijába...

 A 2011-es futam a Forma 1 történelmének leghosszabb versenyét, és sokak szerint a száguldó cirkusz legnagyobb győzelmét hozta. A koccanó McLaren pilóták, Button, és az ütközés miatt kieső Hamilton miatt már a hetedik körben visszatért a pályára a safety car, miután Bernd Maylander mögött rajtolt a mezőny a pályára zúduló eső miatt. A 12. körben indult újra a verseny, és Buttont áthajtásos büntetésre intették ki, miután gyorsan hajtott a biztonsági autó mögött. Az özönvíz szerű eső miatt két órára leállították a futamot, és az új rajt után ismét Button került a figyelem középpontjába: ezúttal Alonsóval ütközött, és defektes gumival hajtott a boxba. A végén azonban a brit örülhetett, az utolsó körben előzte meg a végig domináló Vettelt. Button egy áthajtásos büntetés és két ütközés után küzdötte fel magát az élre a mezőny végéről, és szerezte meg pályafutása tizedik győzelmét.

(Fotó: tyreroar.blogspot.hu)

Szólj hozzá

F1 Formula-1 Michael Schumacher Sebastian Vettel Forma 1 Kanadai Nagydíj Jean Alesi Circuit Gilles Villeneuve Robert Kubica Mosport Alan Jones Fernando Alonso Montréal