2016. már 18.

F1 2016 Szezonelőzetes

írta: opragyuri
F1 2016 Szezonelőzetes

Színtelenség(?), új időmérő edzés és gumiszabályok, bemutatkozó csapatok - közelít-e a Ferrari a Mercedeshez?

Egy igazi autósport-őrült úgy számolja vissza a napokat, mint egy kisgyerek karácsony közeledtével. Az uborkaszezon talán ínségesebb volt, mint valaha, ugyanis a például 10-15 évvel ezelőtt megszokottakkal ellentétben, amikor már január közepén bőszen teszteltek a csapatok a már előtte grandiózus show keretei közt bemutatott autókkal, addig idén február végéig kellett várnunk arra, hogy az első autó pályára guruljon Barcelonában, az előtte pár nappal az internetre feltöltött képek segítségével, vagy éppen a közvetlenül a teszt előtt, a helyszínen bemutatott új modellekkel. A dolgok gyorsan képesek változni a száguldó cirkusz körül, de mi ugyanúgy vágjuk a centit, mint a már említett gyermekek az ünnepek előtt: már csak kettőt kell aludni és elrajtol a Formula 1 67. szezonja! Hajtás után szakavatott társszerzőnk, a Szélárnyék Blog gazdája, Opra Gyuri foglalja össze a legfontosabb tudnivalókat az új évadról.

ferrari_mercedes_2016_formula1com.jpg

VÁLTOZÁSOK

Ha már a 10-15 évvel ezelőtti szezonkezdetetek és változások kerültek szóba, kezdésként nem mehetünk el szó nélkül az idei kocsik kinézete mellett. Már-már lehangoló az a kreativitást nagy mértékben nélkülöző trend, ami az egyes csapatok autóinak fényezését illeti. Bár az idén ismét gyári csapatot indító Renault a napokban bemutatott sárga festésével, és a megújuló Manor piros-kék kombójával javít valamelyest a helyzeten, de a tényen nem változtat – szó szerint igencsak színtelen az idei felhozatal. Ismét csak nosztalgiázni tudunk: elég csak a 2000-es évek elejére gondolni, amikor is megtaláltuk a mezőnyben a természetesen piros vagy éppen vörösebb Ferrari mellett a méregzöld Jaguart, a sárga Jordant, a narancssárga Arrowst, a kék Saubert és Prostot, vagy éppen a sokak kedvencévé váló kék-sárga Renault-t. Bár felmerül a kérdés, hogy vajon fontos-e ennyire azon polemizálni, hogy nem elég színes az idei modellek többsége, de ha a szívünkre tesszük a kezünket, bevallhatjuk: jobb volt ránézni a rajtrácsra akkortájt, mint a mostanság mindössze pár szín által dominált mezőnyre. Különösen érthetetlen ez, ha belegondolunk abba is, hogy egy-egy jól eltalált dizájnnal akár új rajongókat is szerezhetnének az istállók.

sargarenault_youtube_1.jpg

Mint minden évben, idén is történtek kisebb-nagyobb változások a szabályokban, melyek közül a legfontosabb minden bizonnyal az időmérő edzés átalakítása. A továbbra is három szegmensből álló kvalifikáció során ezentúl nem az egyes szakaszok végén esnek ki a lassabbak, hanem 90 másodpercenként hullik ki az éppen a tabella utolsó helyén álló pilóta. Vegyes fogadtatással köszöntötték a versenyzők és a csapatfőnökök a változást, amelynek célja az izgalmak fokozása volt, ám vannak kétségek az elképzeléssel kapcsolatban. Az egyik ilyen, többek által felhozott problémája az időmérőnek pont az új gumiszabály lehet (nem biztos, hogy megéri az edzésen nyüstölni a korlátozott számú gumiszetteket), amely szintén módosult valamelyest, és amelyről egy rövidebb oktató videót is közzétett a Pirelli és a Formula 1 hivatalos Youtube-csatornája:

Látható, hogy idén amellett, hogy a Pirelli kiválasztja azt a két keveréket, amelyet elvisz a különböző versenyhelyszínekre, már a csapatok is választhatnak maguknak egy-egy keveréket, és a különböző szettek számában csapaton belül is lehetnek különbségek a pilóták között, ami szintén a mi, nézők malmára hajthatja a vizet az izgalmak terén. Csakúgy, mint a rádióforgalmazás további szigorítása – idén kénytelenek jobban magukra hagyatkozni a versenyzők, ami hirtelenebb döntésekhez, és talán jobb versenyszituációkhez vezethet.

CSAPATOK

Öt év után új istálló csatlakozik a mezőnyhőz: az amerikai illetőségű Haas csapat. A névadó Gene Haas által alapított egylet a Forma 1-ben az utóbbi időben bemutatkozó csapatok közül a legjobban felkészült újoncnak tűnik: megszerezték maguknak a mezőny talán legígéretesebb, de még nyeretlen versenyzőjét, Romain Grosjeant, a két évet a Saubernél versenyzőként, tavaly pedig a Ferrarinál tesztpilótaként tevékenykedő Esteban Gutierrezt, valamint motorbeszállítóként a Ferrarit! A teszteken mutatott teljesítményük alapján – habár nyilvánvalóan kezdeti technikai problémákkal is küszködtek – nem mernénk kijelenteni, hogy sereghajtóként kell rájuk tekintenünk, ami meglepő egy újonnan érkező csapattal kapcsolatban, de ez is nekünk, nézőknek kedvez a jobb, izgalmasabb versenyek érdekében.

teamhaas2016.jpg

Csakugyan kedvezők lehetnek a nem is olyan régen még megszűnés szélén táncoló Manornál bekövetkező változások. Csapaton belül több átszervezés is történt, de a legfontosabb, hogy megszerezték maguknak a Mercedes motorokat, cserébe pedig egy ifjú tehetség, a friss DTM-bajnok, Pascal Wehrein foglalhatja el az egyik versenyülésüket. Ezen tények arra engednek következtetni, hogy talán nem csak töltelékként kell számolnunk a tavaly még a középmezőny végétől is jócskán elmaradó csapattal. Félő viszont, hogy a nagy túlélő Sauber nem lesz képes fejlődni a korábbiakhoz képest. A továbbra is pénzügyi gondokkal küszködő svájci alakulat megtartotta a legtöbbet fizető, ám ütősnek nem feltétlenül mondható Nasr-Ericsson párost, és csak remélni tudjuk, hogy nem a sereghajtó szerepében fognak "tündökölni" a teszteken is még a tavalyi technikával köröző pilóták.

manor2016_carscoopscom_1.jpg

Kérdéses a már említett nagy visszatérő, a Renault szereplése is, amely a tavaly még Lotusként üzemelő csapat által szerződtetett, GP2-es bajnoki címmel rendelkező újonc, az angol Jolyon Palmer, és a Forma 1-be szintén visszatérő Kevin Magnussen kettősével vág neki a szezonnak. A teszteken nem volt túl meggyőző a csapat teljesítménye, és azt sem tudhatjuk még, mire számíthatunk a fiatal versenyzőpárosuktól, így nem lennénk meglepve, ha átmeneti évnek szánnák a csapatnál az idei szezont. A tavaly visszatérő Honda motorral szereplő McLarennél viszont már nem hivatkozhatnak átmenetiségre, mindenféleképpen előrelépést kell mutatnia Ron Dennis csapatának, főleg, hogy az összesen három világbajnoki címet gyűjtő Alonso-Button páros türelme is fogytán van. A fejlődés szinte biztos, legalábbis ami a megbízhatóságot illeti, de például végsebességben jócskán elmarad a Honda motor a mezőnytől, így a beígért, dobogóért való harcban nehéz hinnünk a teszteken látottak alapján.

alonso_button.jpg

Meglepetést szerezhet viszont a Toro Rosso csapat a tavalyi idény során meggyőzően szereplő Verstappen-Sainz kettőssel. A kisbikák már 2015-ben is megvillantották olykor szarvaikat, a csapatfőnök Franz Tost szerint pedig egyesen a csapat történetének legjobb szezonján vannak túl. Mondta ezt annak ellenére, hogy 2008-ban egy bizonyos Sebastian Vettellel még futamgyőzelmet is arattak, így érezhető, hogy nagy bizalommal vannak fiatal, de most már egy év tapasztalattal rendelkező versenyzőik iránt. A tavaly problémás Renault motort Ferrarira cserélték a faenzaiak, a kasztni pedig eddig is ígéretesnek tűnt, így nem lennénk meglepve, ha még erősebb idényt zárnának a csapatnál. A nagytestvér Red Bullnál már közel sem ilyen biztos a fejlődés, a Renault motorokat TAG-Heuer néven, kényszerűségből megtartó energiaitalosoknál maradt Daniel Ricciardo és Danyil Kvjat is, ám a nagyokat szerintünk nem lesznek képesek megszorítani. Talán a konstruktőrök között a harmadik helyért meccselhetnek a Williamsszel, akik szintén a stabilitásra szavaztak, a jól bevált Massa-Bottas páros ül majd továbbra is a brit istálló autóiban, amelyekben idén is Mercedes szív dobog majd. Nem is lett volna érdemes váltaniuk Frank Williamséknek, hisz a német gyár motorjai továbbra is a legerősebbek, ám az érem másik oldalán ott van az is, hogy nem biztos, hogy a legfrissebb technikával szolgálnak partnercsapatainak a stuttgartiak, így pedig nehéz lesz előre lépnie a patinás istállónak.

williams_2016_autosportcom.jpg

Továbbra is Mercedes motorokkal versenyez a tavaly története legjobb idényét produkáló Force India is. Mint a legtöbb csapat, ők is megtartották pilótapárosukat, Nico Hülkenberg és Sergio Perez versenyez majd idén is a csapatnál, amely ha idén is tartani tudja az elmúlt szezon tempóját, talán többször is harcban lehet a dobogóért. Azért a pódiumért, amelyet nagyon nehéz lesz elérni a Ferrari mellett. Nagyon jót tett az olaszoknak a 2014-es szezon lebőgése utáni tavalyi átszervezés és a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel érkezése, kíváncsian várjuk, képesek lesznek-e megszorongatni a vörösök az uralkodó Mercedest. Kimi Räikkönen számára minden bizonnyal az utolsó év lesz az idei, talán utoljára ő is nagyot robbanthat a teszteredmények alapján egyértelműen nagyot fejlődött vörösökkel. A szezon toronymagas esélyese természetesen továbbra is a Mercedes maradt, akik ijesztően sok kört voltak képesek megtenni technikai hiba nélkül a teszteken, és gyorsaságuk sem kopott meg. Az egyetlen igazi kérdés csapaton belül dől majd el: képes-e felvenni a versenyt Nico Rosberg az uralkodó Lewis Hamiltonnal szemben. Az izgalmak érdekében csak remélni tudjuk, hogy legalább néhány ellenfél képes lesz felnőni a háromszoros világbajnok és a Mercedes mellé.

ferrari2016.jpg

Mindenesetre a magyar idő szerint péntek hajnali két szabadedzés után nem kaptunk tisztább képet az erőviszonyokról, hisz hol elállt, hol rákezdett az eső a Melbourne Parkban, így érdemi munkát nem végeztek a csapatok. Lewis Hamilton azért, biztos ami biztos alapon behúzta az első két edzést, a mögötte kialakuló sorrendből azonban nem érdemes egyelőre komolyabb következtetéseket levonni. Mi már mindenesetre tűkön ülünk, és olvasóinknak is szeretnénk kedvet csinálni az idei küzdelmekhez ezzel a remek, Star Warsra építő előzetessel!

(Fotó: formula1.com, carscoops.com, i.kinjaimg.com, autosport.com, f1vilag.hu)

Szólj hozzá

Forma-1 Formula-1 Forma 1 Formula 1