2016. már 21.

F1 Ausztrál Nagydíj - Levezető kör

írta: opragyuri
F1 Ausztrál Nagydíj - Levezető kör

Az elmúlt évek egyik legnagyobb bukása, változatos gumistratégiák és Mercedes-Ferrari csata a láthatáron

Magyar idő szerint hajnali 6 órakor eljött az igazság pillanata, elrajtolt a Formula 1 2016-os szezonja. A futam után a legtöbben nyilvánvalóan az Alonso-Gutierrez ütközésről beszélnek, ami amellett, hogy az utóbbi évek egyik legijesztőbb pillanata volt a száguldó cirkuszban (még Jules Bianchi tragikus kimenetelű balesete sem nézett ki ilyen csúnyán), döntő jelentőséggel bírt a verseny alakulásának szempontjából is.

Az egy versenyhétvége után megbukott, és a futam délelőttjén el is kaszált időmérő után, változatos, fordulatos versenyt láthatott a publikum a Melbourne Parkban. A kvalifikáció mellett a másik nagy változás, a már az előzetesünkben is említett új gumiszabály más-más stratégiákat szült a versenyen, és a 17. körben történt baleset miatti piros zászló is megkavarta egy kicsit az állóvizet. Volt, aki e két körülményt a lehető legmegfelelőbben használta ki: a nap egyik vitathatatlanul legnagyobb hőse, Romain Grosjean, a debütáló Haas csapat autójával a hatodik helyen végzett, miután a piros zászlós várakozás alatt lágy gumiról a közepesre váltott, és ezzel egyedüliként a mezőnyből egyszer cserélt abroncsokat, ami remek döntésnek bizonyult. A Haas a Toyota 2002-es debütálása óta (Mika Salo szintén hatodik helyen végzett akkor) az első istálló, aki pontot szerzett első versenyén.

Döntő fontossága volt a gumikeverékek variálásának a győzelemért folytatott harcban is. Miután Sebastian Vettel és Kimi Raikkonen parádés rajtot véve a mezőny élére állt, végig ragaszkodtak a szuperlágy Pirellikhez. Míg Raikkonen kieséséig kétszer állt ki, és mindkétszer szuperlágyra váltott, addig Vettel is ugyanúgy tett, és csak az utolsó etapjára került fel Ferrarijára a lágy keverék. Valószínűleg ezen mehetett el a győzelem a német számára, mivel a Mercedes pilótái eggyel kevesebbszer álltak ki, Rosberg például mindhárom keveréket használta és győzött, Hamilton pedig elbaltázott rajtja után kockáztatott és a közepesekkel tudott visszakapaszkodni a dobogó második fokára. Az már tavaly a Hungaroringen is látszott, hogy ha a rajtnál a Mercedeseket lerajtolják az ellenfelek, akkor Vettel a Ferrarival az élről diktálva képes tartani a tempót, és közel sem olyan egyértelmű a fölénye a csillagos márkának. Az olaszoknál talán ezúttal rosszul mérték fel a stratégiát, pedig lett volna idejük átgondolni a piros zászlós szakasz alatt, pláne, hogy Hamilton már előtte közepesekre váltott, amire reagálhattak volna, így be kell érniük Vettel harmadik helyével. Tisztán látható, hogy a Ferrari ismét közelebb került a Mercedeshez, ám intő jel lehet számukra, hogy Raikkonen technikai probléma miatt kiesett.

A maximumot hozta ki a futamból Daniel Ricciardo, aki ugyan nem tudott dobogón ünnepelni hazai közönsége előtt, ám a negyediknél feljebb nem is nagyon végezhetett. A Red Bull pilótája szép és határozott előzéseket is bemutatva végzett a dobogósok mögött, ám csakúgy, mint a Ferrari esetében, aggasztó lehet számukra, hogy Kvjat műszaki hiba okán – csakúgy, mint tavaly – nem tudott elrajtolni sem. A williamsesek viszont nem lehetnek elégedettek, Massa csendes versenyt futva lett ötödik, Bottas pedig egy elszúrt időmérő, és egy váltócsere miatti rajtrács-büntetés után végzett a nyolcadik helyen, beragadva az ugyanazzal a stratégiával (lágy-közepes-közepes) futó Nico Hülkenberg mögé. A patinás brit istállónál ugyan fogadkoztak a szezon előtt, hogy képesek lesznek megszorongatni a nagyokat, de a látottak alapján erre nemigen lesz lehetőségük, csakúgy, mint a tavalyi év egyik legnagyobb fejlődését bemutató Force Indiának sem.

Kissé csalódás volt a Toro Rosso szereplése is. Az erős kvalifikáció után a Ferrarihoz hasonlóan ők is "elgumizták" magukat, és annak ellenére, hogy a futam elején erős pontszerző pozíciókban autóztak, végül csak a két utolsó pontot érő helyen végeztek, Sainz-Verstappen sorrendben. Lesz miről beszélni a csapatnál, hiszen a taktika terén csúnyán megbuktak ma, és hiába voltak gyorsak, a futam második felében folyton beragadtak az eggyel kevesebbszer kerekeket váltó ellenfelek mögé. Tetézte ezt egy boxutcai baki is, amikor is Verstappen kiállásánál a holland gumijait késve hozták ki a szerelők, ami után csapattársa mögé került és ezt kissé nehezen dolgozta fel, idegességének hangot adva a csapatrádióban is.

Csalódottak lehetnek a McLarennél is, hiszen a biztató kvalifikáció után pontszerzésre törtek, amit Alonso óriási balesete, Button pedig közvetve a csapattársa miatt bukott el. A brit ugyanis éppen Alonso bukása előtt állt ki friss abroncsokért így azok, akik nem álltak ki addig, a piros zászló alatt cseréltek kerekeket, így Button előtt tudtak maradni, és megspórolták a kiállásra szánt időt. Ezek után már a tempója sem nagyon volt meg a McLarennek, ami egyre aggasztóbb lehet a csapat számára. Alonsóról és a Gutierrezzel történő ütközéséről még hosszú ideig fogunk beszélni, és bár mind a versenyzők, mind a versenybírák versenybalesetnek könyvelték el az esetet, azért elgondolkodtató, hogy a spanyol nemigen szokott ilyen figyelmetlen lenni. Rég láttunk ilyen hibát a kétszeres világbajnoktól, ami felvetheti a kérdést, hogy nem-e megy át hasonló válságon, mint amikor Hamilton halmozott hibát hibára 2011-ben, amikor is párjával, Nicole Scherzingerrel való szakításától volt hangos a sajtó. Nemrég röppent fel a hír, hogy vélhetően Alonso is szakított barátnőjével, és a McLaren-Honda házasság vártnál döcögősebb fejlődése is motiválatlanná teheti, így csak remélni tudjuk, hogy szó sincs a remek pilóta hanyatlásáról, és hamarosan újra az élen láthatjuk harcolni őt.

Összességében nem lehetünk csalódottak a látottakkal, mert fordulatos, látványos futammal indult a szezon, és látható, hogy bár a Mercedes és a Ferrari meglógott a mezőny elől, de mögötte nagyon szoros a középmezőny, így futamról futamra változhatnak az erőviszonyok. Dicsérnünk kell az új, kisebb szabályváltozásokat is, az eggyel több gumikeverék színt hozhat a versenyekbe, és örülhetünk annak is, hogy a kvalifikáció egyértelmű bukása után az FIA-nak volt bátorsága visszatérni a régi időmérős lebonyolításhoz. Folytatás két hét múlva Bahreinben.

(Fotók: autosport.com, f1.com)

 

Szólj hozzá

Ferrari Forma-1 Mercedes Formula-1 Forma 1 Formula 1