2016. már 24.

A Haas-sztori

írta: opragyuri
A Haas-sztori

Hősköltemény amerikai módra, francia közreműködéssel

Amikor február 24-én Barcelonában, a csapatok 2016-os idény előtti tesztjének harmadik napján Romain Grosjean a második helyen zárta a napot a debütáló Haas csapat autójával, annak ellenére is sejthető volt, hogy nem az elmúlt évek újonc csapatai sorába beálló alakulatról van szól, hogy a gyakorlások eredményeiből nem sok következtetést szabad levonni az erőviszonyokkal kapcsolatban. Vajon meghatározó istálló lesz-e a Haas F1 Team a Forma-1 történetében? És vajon hogyan lehet Romain Grosjeannak esélye a világbajnoki címért harcolni?


A kezdetek

Az amerikai NASCAR sorozatban is egy csapatot tulajdonló Gene Haas 2014 januárjában bejelentette: beadta licenckérelmét az FIA-nak a 2015-ös Forma-1-es szezonban való indulásra. Áprilisban kiderült, hogy az engedélyt megkapta az amerikai, ám egy hónappal később a sajtó nyilvánosságára hozta, hogy csapata debütálása 2016-ra fog tolódni. Az év végén a csődbe menő Marussia elárverezett, korábbi eszközeivel és volt székhelyén, Banbury-ben berendezkedő istálló megszerezte magának a Ferrari motorokat, kasztnijuk megépítőjének pedig megnyerték maguknak a neves olasz gyártót, a Dallarát. Eldőlt az is, hogy a Jaguar, valamint a Red Bull korábbi technikai igazgatójával, Günther Steinerrel egy, a Forma-1-ben már tapasztalt szakember foglalja el a csapatvezetői posztot, míg autóikba a 2015-ös év végén a Lotus sikertelenségéből kiábránduló Romain Grosjean és a ferraris kapcsolatok révén Esteban Gutierrez ül majd.

Miután januárban átment a törésteszten, a már említett barcelonai gyakorlás előtt bemutatott VF-16-os kódjelű modellel igencsak ígéretesen szereplő csapattal kapcsolatban talán ekkor bizonyosodott meg végleg a közvélemény: nem a 2010-es idényre benevező, ám végül befuccsoló, szintén amerikai USF1 projektjéhez hasonló dologról van szó. Hosszú évek után a legjobban felkészült újonca a száguldó cirkusznak a Haas. Emlékezhetünk, a szintén 2010-re benevező Hispania és Caterham pár idény után nyom nélkül tűnt el, és a Manor is csőd széléről táncolta vissza magát a mezőnybe.

Az igazság pillanata

Talán ha nincs a kudarcba fulladt kvalifikációs rendszer, még ennél is szebb lehetett volna a bemutatkozás. Gutierrez például, ha pár másodperccel előbb tudja befejezni mért körét, biztonságosan bejutott volna a második szakaszba, ám így a kieséses szisztéma okán kénytelenek voltak az utolsó előtti rajtsorral beérni a Haas pilótái. A többi pedig már történelem: vasárnap, az Ausztrál Nagydíjon Grosjean egy bravúros, a pilóta által is bevallottan győzelmet érő hatodik hellyel mutatkozott be a csapat. Ironikus, de valahol kellett ehhez a csapattárs, Gutierrez és a McLarenes Alonso óriási balesete is, ami miatt piros zászlóval intették le a futamot a 19. körben. Mivel a verseny ezen szakaszában már bőven beindultak a kerékcserék, a francia a kilencedik helyen találta magát a megszakításkor, és mivel a szabály szerint ezen idő alatt időveszteség nélkül lehet kereket cserélni, a Haas nagyot húzott: tudván, hogy a közepes keverékkel Grosjean képes lehet újabb kiállás nélkül teljesíteni a versenyt, ebből a szettből tettek fel neki, így megspórolták maguknak a kiállás idejét.

Fantasztikus taktika volt ez a csapat részéről, amihez nyilvánvalóan óriási mázli is kellett. Ha nincs a baleset, vagy ha akár csak biztonsági autó alatt takarítják el a romokat, Grosjeannak mindenféleképpen a boxba kellett volna hajtania. Így viszont ő volt az egyetlen, aki tulajdonképpen nem állt ki, és egy kerékcserével vitte végig a futamot. Lehet vitatkozni ugyan, hogy ez a szabály igazságos-e azokkal szemben, akik már kereket cseréltek a piros zászlós szakasz előtt, és nem lennék meglepve, ha az FIA-nak is szemet szúrt volna ez a kis trükk és tárgyalnának majd a futammegszakítás alatti kerékcserékről. Ám a hatályos regulák szerint nem volt ebben semmi szabálytalan, a Haasnál kihasználták a kiskaput, egy fantasztikus debütálást és sztorit kreálva.

Esély a feljebb lépésre?

Egy új kezdet ez a siker véghezvivőjének, Romain Grosjeannak is. A 2009-ben, a szingapúri ütközéses botrány után a Renault-tól kirúgott Nelsinho Piquet helyén bemutatkozó francia amilyen hirtelen érkezett, olyan gyorsan távozott is a száguldó cirkuszból, ám három évvel később, a már Lotusként szereplő gárda új esélyt kínált neki. A 2012-es felemás éve után, amely ugyan pár dobogós eredménnyel, ám annál több galibával, köztük az egyfutamos eltiltást érő, Belgiumban a valószínűleg a világbajnokságot is eldöntő baleset okozásával zárult, a vezetőség 2013-ra is bizalmat szavazott neki. A szezon második felében pedig sokszor csak ő volt képes tartani az uralkodó Red Bullok tempóját. Ám az elmúlt két évi szenvedést megelégelve a franciának környezetváltásra volt szüksége, és bevallottan a Ferrari motor miatt is a Haashoz igazolt. Ezzel pedig komoly tervei vannak. Már a biztató kezdés miatt is több jó eredményre számíthat, de ennek ellenére nem arra utaltunk fentebb, hogy jelenlegi csapatával fog a világbajnoki címért küzdeni.

Nyilvánvaló ugyanis, hogy Kimi Raikkönen már nem sokáig ül majd a Ferrari volánjánál, és ahogy arra Grosjean is utalt, szem előtt szeretne lenni, ha a vörösök a finn utódját keresik. Erre (is) tökéletes lesz a Haasnál most betöltött szerepe: a csapatnál vezéregyéniségként tekintenek rá, és ha az Ausztrál Nagydíjhoz hasonló hőstettekre lesz képes, és húzza magával az istállót, az nagyon jót tehet a megítélésének a sportág berkein belül. Erre pedig nincs alkalmasabb hely jelenleg a Haasnál, és mivel a Ferrarival szorosan együttműködő csapatról van szó, nem lepődnénk meg, ha először Grosjeant vagy Gutierrezt vennék számításba Raikkönen távozása után. Azzal pedig, hogy a papíron erősebb Force Indiával és Williamsszel versenyző, pont a Ferrarival korábban már összeboronált párost, Nico Hülkenberget és Valtteri Bottast maga mögött tudta tartani az Ausztrál Nagydíj nagy részében, bizonyította, hogy bírja a nyomást. Ha a francián múlik, biztosan ő lesz a megfelelő választás a jövőben a maranellóiak számára.

(a videón 3:35-től Grosjean befutója)

(Fotók: f1fanatic.co.uk, foxsports.com, autosport.com, planetf1.com)

Szólj hozzá

Forma-1 Formula-1 Forma 1 Formula 1 Haas Romain Grosjean