2014. ápr 02.

F1 Futamelemzés - Maláj Nagydíj

írta: opragyuri
F1 Futamelemzés - Maláj Nagydíj

Lezajlott a Forma 1-es világbajnokság idei második futama, a Maláj Nagydíj, amelyen az eget verő izgalmak megint elmaradtak, ám volt mire odafigyelni az 56 körös versenyen. A pálya karakterisztikájából adódóan több csatának lehettünk szemtanúi, és tovább körvonalazódtak a erőviszonyok is. A Red Bull még sincs akkora bajban, mint azt a szezon előtt gondoltuk, a Ferrarik és a Williamsek várakozásaink alatt teljesítenek, az újoncokat pedig ismét nem érheti panasz. Csakúgy, mint az Ausztrál Nagydíj után, most is csapatról csapatra elemezzük a történteket.

MARUSSIA-FERRARI (Chilton 15., Bianchi kiesett)

Az év eleji tesztek és az első futam után is úgy tűnt, hogy a két kiscsapat közül az oroszok lesznek az erősebbek idén, azonban a Maláj Nagydíjon váratlanul fordult a kocka. Bianchi már a rajtnál problémákba ütközött, Vergne bal hátsó defektet okozott autójának, melynek köszönhetően a francia a lotusos Maldonadót forgatta ki. Az ütközésért öt másodperces büntetéssel és két büntetőponttal sújtották a tulajdonképpen vétlen Bianchit, és a versenyt is hamar fel kellett adnia fékhiba miatt. Chilton viszont élete 21. futamát is teljesítette, amellyel rekorder, ilyen hosszú százszázalékos mutatóval nem rendelkezik senki a Forma 1 történetében. Ugyanakkor fájó a csapat számára, hogy a brit a Caterhamek mögött, utolsóként végzett.

SAUBER-FERRARI (Gutierrez kiesett, Sutil kiesett)

A svájci istállót is a Caterham mögé kell helyeznünk a rangsorban, ugyanis sem Sutil, sem Gutierrez nem tudott maradandót alkotni. Az Ausztrál Nagydíjon lassú Sauberek most még megbízhatatlanok is voltak, mindketten kiestek. Kilátástalannak tűnik a csapat helyzete, amikor autóik a képernyőre kerültek, a hátsó régiókban láttuk csatázni őket. Bár Gutierrez tizenkettedik rajtpozíciója ígéretesnek tűnt, a mexikói nem tudott élni a pontszerzési lehetőséggel, míg Sutil egész hétvégén a tapadással küszködött. Futamuknak végül egy váltóhiba, illetve az energia-visszanyerő rendszer csődje vetett véget.

CATERHAM-RENAULT (Kobajasi 13., Ericsson 14.)

Magukhoz képest meglehetősen jól teljesítettek hazai pályán a Caterhamek, Kobajasi a verseny közepéig a pontszerző zóna közelében autózott, és Ericsson is felhívta magára a figyelmet egy-két manőverével, ráadásul mindketten célba is értek, ellentétben az Ausztrál Nagydíjjal. Problémamentes futam volt számukra, és képernyőre is kerültek párharcaik révén, mind Kobajasinak, mind Ericssonnak volt emlékezetes momentuma a verseny során. A japán Grosjeannal való csatájára, míg Ericsson Vergne-nyel és Raikkonennel való előzgetésére lehet büszke. A fiatal svéd meglehetősen jó benyomást keltett versenyzésével. Mindenképpen pozitívan tekinthet vissza a csapat a Maláj Nagydíjra.

LOTUS-RENAULT (Grosjean 11., Maldonado kiesett)

Fejlődött az enstone-i gárda is, bár Maldonadónak már a hetedik körben be kellett fejeznie a versenyt az energia-visszanyerő rendszer hibája okán, de Grosjean befejezte a versenyt, és csak egy hellyel csúszott le a pontszerzésről. Nyilván előrébb szeretnék látni magukat az egykor szebb napokat is megélő istállónál, ám ahhoz képest, ahogy kezdték a idényt, szép eredmény Grosjean tizenegyedik helye, kíváncsian várjuk, hogyan sikerül fejleszteniük az autót az anyagilag is rosszul álló Lotusnál.

TORO-ROSSO-RENAULT (Kvjat 10., Vergne kiesett)

A kisbikák most nem voltak olyan meggyőzőek, mint az Ausztrál Nagydíjon, Vergne autójával már a rajtnál probléma adódott, megsérült a vezetőszárnya, és visszaesett a mezőny végére. A francia már csak az esőben, vagy egy safety car-os periódusban reménykedett, de hamar a verseny feladására kényszerült a turbó hibája miatt. Kvjat viszont második futamán is pontot szerzett, a fiatal orosznak alaposan meg kellett küzdenie az egy pontért, de végül megérdemelten végzett a tizedik helyen.

MCLAREN-MERCEDES (Button 6., Magnussen 9.)

A brit istálló jelentősen elmaradt attól a tempótól, amit az idénynyitón láthattunk tőlük. Button ugyan kihozta a legtöbbet a futamból, feltartotta az árnyalatnyival gyorsabbnak tűnő Williamseket, de az első helyezettől kapott 83 másodperc nagyon soknak tűnik. Button csendesebb versenyével ellentétben Magnussennel történt egy s más: a verseny elején megtörte első szárnyát, és Raikkonen versenyét is tönkretette, amiért Bianchihoz hasonlóan öt másodperces büntetéssel és két büntetőponttal sújtották a versenybírók. A dán azonban ismét pontszerző helyen fejezte be a futamot, így nem lehet csalódott, ám az idénynyitón szerzett második helyezés megismétlése a problémák nélkül is elérhetetlen lett volna, ami elgondolkodtató lehet a wokingiak számára.

WILLIAMS-MERCEDES (Massa 7., Bottas 8.)

A Williamsek hasonló tempót mutattak, mint a McLarenek, ami ha az Ausztrál Nagydíj erősorrendjét vesszük figyelembe, akkor bíztatóbb, mint a sepangi futamon mutatott teljesítmény. Bár mind Massa, mind Bottas szép felzárkózást produkált a rosszul sikerült időmérő után, ám képtelenek voltak túljutni Button McLarenjén. Kétséges számunkra, hogy előrébb végzett-e volna a páros, ha sikerült volna megelőzniük a britet. Azonos szintet képvisel a két patinás istálló, ám nem a pontszerző zóna második felébe vártuk egyiküket sem. Beárnyékolta még a Williams futamát a pár körrel a verseny vége előtt elhangzott utasítás, miszerint a csapattársa elengedésére szólították fel a Button mögött autózó Massát, aki ellenszegült csapata akaratának, így a vártnál szerényebb teljesítmény mellett lesz még miről beszélni csapaton belül.

FORCE INDIA-MERCEDES (Hülkenberg 5., Perez kiesett)

Felemás futamon van túl a csapat. Perez a rajtrácsra sem tudott felállni váltóproblémák miatt, ám Hülkenberg megint remek teljesítményt nyújtott, és újabb értékes pontokat szerzett. A német volt az egyedüli, aki két kiállással teljesítette a futamot az élmezőnyben, hiszen ez volt az egyetlen esélye, hogy dobogóközeli, vagy akár dobogós eredményt tudjon elérni. Utóbbi ugyan nem sikerült, de a próbálkozásért mindenképpen dicséret illeti mind Hülkenberget, mind a csapatot, és a tempójukra sem lehet panaszuk, 36 másodperccel előzték meg a mögöttük beérő, az első futamon dobogós Buttont.

FERRARI (Alonso 4., Raikkonen 12.)

A Force-Indiához hasonlóan a Ferrari sem mutathatta meg két autóval, mit is tud igazán, Raikkonen versenyét hamar tönkretette Magnussennel való koccanása, defektes autóval kellett egy teljes kört megtennie a finnek, ami után már nem tudta a pontszerzők közé visszaküzdeni magát. Alonso csakúgy, mint Melbourne-ben, újra negyedik lett, ám esélye sem volt a Mercedesek és a Red Bullok ellen, ami aggasztó lehet az olaszok számára. A spanyol ugyanolyan stabil, mint mindig, de ennél többre ő sem képes, ha a csapat nem tud fejlesztésekkel előállni, újra lemaradhat a világbajnoki címért való küzdelemben.

RED BULL-RENAULT (Vettel 3., Ricciardo kiesett.)

Azt már az első futamon is láthattuk Ricciardo révén, hogy az energiaitalosok közel sem olyan reménytelenek, mint amilyen képet a teszteken festettek magukról, és a második verseny után kijelenthetjük, hogy a Red Bull egyértelműen a második erő a Mercedes mögött. Vettel kihozta a maximumot a futamból, ám szegény Ricciardóra megint rájárt a rúd. Boxkiállása során a bal első kerekét rosszul rögzítették, ami miatt a szerelőknek vissza kellett tolniuk autóját a garázsukhoz, majd autójának első szárnya adta fel a szolgálatot, végül a versenybíróság a nem biztonságos kiengedés miatt tíz másodperces stop and go büntetésre ítélte az ausztrált, amely a verseny végét is jelentette a számára. Amit viszont nem értünk, hogy a következő, bahreini futamra is büntetéssel sújtották Ricciardót a versenybírák, így kétszeresen bűnhődik egy hiba miatt, amelyet nem is ő, hanem a csapata követett el...

MERCEDES (Hamilton 1., Rosberg 2.)

Sok mindent nem lehet hozzáfűzni a német gárda teljesítményéhez, Hamilton rajt-cél győzelmet aratott, de Rosberg második helye sem forgott veszélyben. Ugyanakkor a verseny bizonyos szakaszaiban Vettel Red Bullja gyorsabbnak tűnt, ami most még nem, de a későbbiekre nézve intő jel lehet a Mercedes számára. Azonban ha tartani tudják a fejlesztési tempót, amelyben a Red Bull a mezőny legjobbja, nem lehet baj, ellenkező esetben izgalmas versenyfutást láthatunk a két csapat között.

Szólj hozzá

Ferrari Malajzia F1 Red Bull Mercedes Formula-1 Sebastian Vettel Forma 1 Lewis Hamilton Kimi Raikkonen Maláj Nagydíj Nico Rosberg Fernando Alonso Sepang