2014. ápr 05.

F1 Bahreini Nagydíj - Évről évre

írta: opragyuri
F1 Bahreini Nagydíj - Évről évre

Tíz éve, 2004-ben látogatott el először Bahreinbe a száguldó cirkusz mezőnye. A sivatagi versenyhelyszínen nem örvendhettünk túlzott izgalmaknak az évek során, ám a Formula-1 nagyfőnöke, Bernie Ecclestone ragaszkodik a szahíri futamhoz. Idén már a tizedik Bahreini Nagydíjat rendezik meg, ami egy különlegességgel is szolgál majd, ugyanis villanyfényes versenynek lehetünk szemtanúi. A vasárnapi megmérettetés előtt röviden visszatekintünk az elmúlt tíz év eseményeire.

Az első Bahreini Nagydíjon, 2004-ben Michael Schumacher és a Ferrari évtized eleji dominanciájának mintapéldáját láthattuk: a német az első rajtkockából indulva nyerte a versenyt, miközben a leggyorsabb kört is megfutotta, amely pályafutása 22 triplázásának egyike, és 125. dobogós helyezése volt. Mögötte a csapattárs Barrichello ért célba, míg a bronzérem a második pódiumos helyezését elérő Jenson Buttoné lett.

2005-ben II. János Pál pápa megrázó halálhírének árnyékában rendezték a futamot, amelyet az élről rajtoló, karrierje harmadik győzelmét szerző Renault-s Fernando Alonso nyert meg. Mögötte Trulli a Toyota második dobogós helyét szállította, Raikkonen pedig a kilencedik rajpozícióból küzdötte fel magát a dobogóra. A McLarennél a sérült Montoyát helyettesítő de la Rosa futotta a leggyorsabb kört, pályafutása során először és utoljára.

Minden bizonnyal a 2006-os volt a legizgalmasabb a Bahreini Nagydíjak történetében. Az idénynyitóként először szereplő futamon Alonso zseniális csatában verte meg Scumachert, aki pályafutása során 65. alkalommal indulhatott az élről, amellyel beállította a legendás Ayrton Senna rekordját. Az előzésekkel tarkított versenyen debütált a Ferrarinál Felipe Massa, aki először rajtolhatott az első rajtsorból, ám pontot végül nem szerzett. Nico Rosberg 2 pontot gyüjtött és a leggyorsabb kört is megfutotta, amellyel átvette Alonso korábbi rekordját és a legfiatalabb leggyorsabb kört teljesítő pilóta lett a Forma 1 történetében, mindezt élete első futamán!

2007-ben Felipe Massa remeklését hozta a Bahreini Nagydíj. A brazil karrierje során először triplázott, a pole pozíció, a leggyorsabb kör és a futamgyőzelem is az övé lett. A második helyen az először az első sorból rajtoló Hamilton végzett, aki így a Formula 1 történetének első és eddig egyetlen pilótája lett, aki első három futamán a dobogón végzett. A harmadik helyen Raikkonen ért célba.

2008-ban ismét Massa nyert, ám az élről most nem ő, hanem Robert Kubica indult, aki karrierje első és egyetlen pole pozícióját szerezte meg maga és a csapata, a BMW-Sauber számára is. A lengyel végül a harmadik helyen végzett, a BMW-Sauber pedig története során először vezette a konstruktőri tabellát a futam után. Raikkonen szerezte meg a második helyet Massa mögött, pályafutása 50. dobogós helyét begyűjtve.

Jarno Trulli indult az élről 2009-ben, mellőle pedig csapattársa, Timo Glock várhatta a piros lámpák kialvását, a Toyota egyetlen teljes első soros rajtját produkálva. A futamot aztán nagy taktikai csatában Button nyerte Vettel és Trulli előtt, a toyotás karrierje egyetlen leggyorsabb körét is megfutotta a futam során. Nick Heidfeld ugyan csak 19. lett, ám beállította Michael Schumacher célba érési rekordját, és egymás után 24. alkalommal látta meg a kockás zászlót.

Négy év után 2010-ben is idénynyitóként szerepelt a futam a versenynaptárban, amelyen először alkalmazták a ma is érvényes pontrendszert. A Bahreini Nagydíjak történetében először módosított versenycsíkon futották a futamon, ám a pilóták panaszkodása után a későbbiekben visszatértek az eredeti verzióhoz. Ez volt Michael Schumacher mercedeses visszatérésének első futama, és Massa is újra autóba ült a 2009-es hungaroringi balesete után. Alonso élete első ferraris versenyén nyert Massa előtt, míg a bronzérem Hamiltoné lett.

2011-ben a bahreini zavargások okán elmaradt a nagydíj, a Formula-1 története során első alkalommal töröltek egy versenyt politikai okokból. 2012-ben azonban újra visszatért a mezőny a Perzsa-öbölbe, a futamot pedig az élről rajtoló Vettel nyerte meg. A német triplázott, ugyanis a leggyorsabb kört is magáénak tudhatta. Mögötte a visszatérése után először dobogóra álló Raikkonen végzett, míg csapattársa, Grosjean karrierje első pódiumos helyezését elérve lett harmadik.

Tavaly, 2013-ban ugyan Rosberg rajtolhatott az élről, ám a versenyen végül ugyanaz az eredmény született, mint egy évvel korábban, Vettel nyert Raikkonen és Grosjean előtt. A Formula 1 történetében másodszor fordult elő, hogy egy versenyhelyszínen két egymást követő évben ugyanazok álltak pódiumra, korábban az 1998-as és 1999-es Spanyol Nagydíjon született ugyanaz az eredmény (Hakkinen, Coulthard, Schumacher).

Bár Vettel és a Red Bull nem olyan erős, mint tavaly, de nem is reménytelen, így akár újra nyerhet a német, ám a Mercedeseket nehéz lesz felülmúlni. A Ferrarinak is sokat kell javulnia, hogy Raikkonen ismét a második helyen végezzen, nem beszélve a Lotusról és Grosjeanról, így szinte kizárt a tavalyi eredmény megismétlődése. Erősek lehetnek a Williams, a McLaren és a Force India autói és talán a Ferrarik, ezek a csapatok jól szerepeltek a szezon előtti teszteken a bahreini aszfaltcsíkon, ám a Mercedes ellen vajmi kevés esélyük lesz. Kíváncsian várjuk, mit hoz az első villanyfényes Bahreini Nagydíj!

(Fotók: f1.com)

Szólj hozzá

Ferrari Forma-1 F1 Red Bull Formula-1 Michael Schumacher McLaren Sebastian Vettel Forma 1 Jenson Button Formula 1 Lewis Hamilton Kimi Raikkonen Nico Rosberg Fernando Alonso