2014. ápr 24.

Ágaskodó lovacskából ártalmatlan póniló? - Hova tart a Ferrari?

írta: opragyuri
Ágaskodó lovacskából ártalmatlan póniló? - Hova tart a Ferrari?

A Ferrari Fernando Alonso révén megszerezte idei első dobogós helyezését a Kínai Nagydíjon. Az idei negyedik versenyen... Nem ezt várták a maranellóiak a 2014-es év első megmérettetéseitől, ám az utóbbi évek eredményei után szinte már nem is meglepetés a vörösök gyengélkedése. Jean Todt 2007-es távozása óta nem nyert egyéni világbajnokságot a legendás istálló, a most leköszönő Stefano Domenicali irányítása alatt egy konstruktőri, és négy egyéni második helyezést volt képes elérni a Ferrari. Ugyan 2008-ban az élete formáját futó Massa csak egy ponttal, míg Alonso 2010-ben és 2012-ben négy, illetve három egységgel csúszott le a megdicsőülésről, a köztes években és az idei első négy versenyen mutatott produkció után az ágaskodó lovacska lassan ártalmatlan pónilóvá válik.

Domenicali a Ferrari számára gyászos Bahreini Nagydíj után mondott - vagy mondatták? - le, ahol Alonso és Raikkonen a kilencedik és tizedik helyen futott be. Szimpatikus vezetője volt a csapatnak az olasz, de ezt a lépést talán előbb meg kellett volna lépnie, az idei év előtti nagy várakozások utáni gyenge eredmények után pedig nem volt választása. Helyére a Ferrari észak-amerikai részlegének eddigi felelőse, Marco Mattiacci lépett, amely meglepetésként érte a Forma 1 követőit. Kérdéses a döntés helyessége, ám véleményem szerint nem véletlenül Mattiaccira esett a választás. Ugyan sok tapasztalata nem lehet az üzletemberként tevékenykedő olasznak a versenysportról, ám ne feledjük, annak idején egy bizonyos Flavio Briatore is hasonló helyzetből lett befolyásos csapatfőnök, és tette világbajnokká csapatával a Forma 1 két korszakos zseniét, Michael Schumachert és Fernando Alonsót...

Ha már a két klasszisnál tartunk, a Ferrari sokat köszönhet a nevének és az általa felépített legendának. Képzeljük csak el, ha 1996-ban, az akkor mélyponton lévő gárdához nem érkezett volna Schumacher, és ha az utóbbi években Alonso nem ragaszkodott volna annyira az olaszokhoz. Természetesen nem csak e két versenyzőn múlott a csapat eredményessége, ám ha Schumi és Alonso karizmatikussága, gyengébb autóval való teljesítménye és a végsőkig való küzdése nem segítette volna a Ferrarit, akkor... Sokat köszönhet klasszisainak kitartása miatt az istálló, bár a hűség érthető: minden versenyző álma, hogy a Ferrarival legyen világbajnok.

Egy biztos, a Ferrarinak vérfrissítésre van szüksége, ugyanis hosszú távon nem fog működni az elnök, Luca di Montezemolo által alkalmazott nyomás, amelyet a csapatra próbál helyezni. A hírek szerint maga Montezemelo szeretne az eddigieknél jobban belefolyni az istálló ügyeibe, ám számomra úgy tűnik, az elnök kicsit régimódi eszközökkel próbálja jobb teljesítményre sarkallni a csapattagokat. Nem valószínű, hogy napjaink száguldó cirkuszának profi körülményei között az egyébként is keményen dolgozó szerelők jobban tudnak dolgozni csak azért, mert az elnök felszólítja őket erre. Szemléletváltásra van szüksége a vörösöknek, amelyet véleményem szerint Mattiacci meg tud honosítani az istállónál. Elhangzott már ugyan tapasztalatlansága a versenyzés terén, ám a Ferrari észak-amerikai részlegénél elért sikerei segíthetnek céljai elérésében, hiszen tulajdonképpen itt sincs másról szó, mint eddig munkája során: sikerre kell vezetni egy projektet. Ez persze egyszerűen hangozhat, ám véletlenül senki sem kerül a Ferrari vezetői székébe.

A sikergyáros Jean Todt már az FIA elnöke, Ross Brawn feltehetőleg már nem tér vissza, Briatore pedig túl megosztó személyiség, így esett a választás a sokak által ismeretlen üzletemberre. Kellett valami új, meglepő, ugyanakkor logikus lépés, amely előre viheti a Ferrarit, ezt és a megújulást szimbolizálhatja Mattiacci. Bár furcsán hangzik, de utólag a tavaly év eleji jó forma volt a legrosszabb, ami a Ferrarival történhetett, ugyanis elhitette a maranellóiakkal, hogy minden a legnagyobb rendben folyik a csapatnál. Így hát Mattiacci kinevezésével az egyetlen probléma az időzítés: ha ezt még az idei nagy szabályváltozások előtt - amelyek mellett leginkább az olaszok kardoskodtak, főleg a motorok terén, amelytől előrelépést vártak - lépi meg az istálló, talán új inspirációkat kaptak volna, és eredményesebbek lehettek volna idén.

Alonso az új csapatfőnök első versenyén végzett szinte a semmiből a pódiumon a Kínai Nagydíjon, ám ez ne tévesszen meg senkit, mint ahogy az sem, ha a Spanyol Nagydíjra készülő átfogó fejlesztési csomag esetleg nagyobb javulást hozna. Az idei hajó már most elment, a Ferrari manapság nem tartozik a legjobb év közi fejlesztők közé. Újabb átmeneti évvé vált ez az olaszok számára, Mattiacci munkája legkésőbb jövőre látszódhat meg. Kemény dolga lesz, inspirálnia kell a lassú autó miatt motiválatlanná válható Raikkonent, és meg kell tartania a lassan élete legszebb éveit elpocsékoló Alonsót, aki a legfrissebb pletykák szerint a jövő évi McLaren-Honda kombinációval kacérkodik a vörösök eredménytelensége miatt. Egy dolog biztos, az F1-nek szüksége van egy erős Ferrarira, úgyhogy: Forza Ferrari!

(Fotók: kimiraikkonenspace.com, theautochannel.com, telesport.hu)

Szólj hozzá

Ferrari Forma-1 F1 Formula-1 Forma 1 Kimi Raikkonen Fernando Alonso Marco Mattiacci Stefano Domenicali