2014. ápr 18.

Made in China - F1 Kínai Nagydíj történelem

írta: opragyuri
Made in China - F1 Kínai Nagydíj történelem

Csakúgy mint a Bahreini, a Formula-1-es Kínai Nagydíjat is tíz éve, 2004-ben rendezték meg először. A sanghaji helyszínen nem panaszkodhattunk a versenyek egyhangúságára az évek folyamán, az el-eleredő eső és az aszfaltcsík karakterisztikája következtében izgalmas futamokat láthattunk. A Red Bull első sikere, világbajnoki címbe kerülő fatális hiba, eső áztatta versenyek és Schumacher utolsó győzelme... - a tizenegyedik Kínai Nagydíjra készülődvén felidézzük a távol-keleti helyszín legemlékezetesebb pillanatait.

Remek versennyel debütált a Kínai Nagydíj 2004-ben, Barrichello szoros csatában győzte le Buttont és Raikkonent, a három pilóta 1,5 másodpercen belül ért célba. A brazil a Ferrarival aratott utolsó győzelmével bebiztosította világbajnoki második helyezését Schumacher mögött, míg a Button-Szato páros a második helyre repítette a BAR-Hondát a konstruktőri tabellán.

2005-ben először és mindeddig utoljára szezonzáróként szerepelt a Kínai Nagydíj a versenynaptárban. A világbajnoki címet ugyan Alonso már korában begyűjtötte, de a konstruktőri címért még harcban volt a Renault és a McLaren. Mivel Montoya versenyének egy felszakadó kerékvető végett vetett, valamint Raikkonen nem bírt a győztes Alonsóval, így az év végi elsőség a Renault-é lett. Jenson Button 100. versenyén Karthikeyan rommá törte autóját, a Kínai Nagydíjak legnagyobb balesetét bemutatva. A safety car fázis alatt Scumacher tőle ritkán látható hibát követett el és kicsúszott. A németnek nem ez volt élete futama, példátlan módon már a verseny előtt összetörte autóját, a rajtrácsra menet Albers szaladt bele Ferrarijába.

 A 2006-os futam az Alonso-Schumacher világbajnoki küzdelmet "nullázta le", ugyanis Schumacher pályafutása utolsó győzelmével, és Alonso második helyével a két pilóta 116-116 ponttal állt a tabella élén a verseny után. Az esős körülmények között zajló izgalmas futamon a lekörözött Takuma Szato az utolsó előtti kanyarban kavarta meg a pontszerzők sorrendjét, amely után a japánt kizárták a versenyből. A Renault 50. pole pozícióját, Fisichella pedig 10. első soros rajtját érte el a versenyhétvégén.

Lewis Hamilton történelmet írhatott volna bemutatkozó évében, ha a 2007-es Kínai Nagydíjon nem követ el fatális hibát ő és csapata. A sokáig vezető újonc gyakorlatilag behúzhatta volna a világbajnoki címet, azonban az újabb esős futamon addig halasztotta kerékcseréjét, hogy a már foszlóban lévő abroncsaival a boxutca bejáratánál csúszott ki a kavicságyba. A huszonötödször az első sorból rajtoló Raikkonen élt a lehetőséggel, és begyűjtötte a Ferrari 200. győzelmét, majd később a világbajnoki címet is. Wurz élete utolsó futamán szerepelt, egy bizonyos Sebastian Vettel pedig másodszor szerzett pontot bemutatkozó évében, egy zseniális negyedik helyezést elérve a Toro Rossóval.

 A 2008-as futam a Kínai Nagydíjak történetének legeseménytelenebbike volt. Hamilton második mesterhármasát elérve nyert a pole pozícióból a leggyorsabb kört is megfutva. Massa ért be a második helyen, miután Raikkonen elengedte őt, hogy a brazil életben tartsa világbajnoki reményeit. Nick Heidfeld élete 150. versenyét egy ötödik hellyel ünnepelte.

 A 2009-es Kínai Nagydíjat ez eddigiekkel ellentétben már a szezon elején rendezték meg. A verseny özönvízszerű esőben zajlott le, és Vettel élete második, a Red Bull pedig első győzelmét szerezte meg a Forma 1-ben. Az energiaitalosok ráadásul kettős győzelemnek örülhettek, Vettel mögött a csapattárs Webber ért célba. Ekkor még nem is sejthettük, hogy évekig dominálni fognak a bikák...

 Red Bull első sor után McLaren kettős győzelem született a 2010-es futamon, amely egyike a legizgalmasabbaknak a Kínai Nagydíjak történetében. Alonso tőle ritkán látható hibát követett el, miután kiugrott a rajtnál, ám az igazi káosz csak ezután következett: egy hármas ütközés miatt beküldött safety car és az első körökben csöpögni kezdő eső miatt a mezőny nagy része a boxba hajtott kerékcserére, ám hamar újabb váltásra kényszerültek az eső alábbhagyása miatt. Az égiek játszadoztak a futam alatt, hol rázendített, hol elállt a eső, végül a remekül taktikázó Button nyert Hamilton és Rosberg előtt. Petrov hetedik helyével megszerezte Oroszország első F1-es pontjait.

2011-ben újra Vettel rajtolt az élről, mint egy évvel korábban, és újra egy McLaren, ezúttal Hamilton szerezte meg a győzelmet. A már állítható hátsó szárnyaknak és Pirelli gumiknak köszönhetően sok előzésnek örülhettünk, az első hely sorsa is öt körrel a verseny vége előtt dőlt el. Hamilton 15., a McLaren 170. győzelmét hozó futamon a 18. helyről rajtoló Webber volt a hős, az ausztrál a harmadik helyre jött föl az elbaltázott kvalifikáció után.

 2012-ben Nico Rosberg élete első győzelmét aratta a Mercedessel, ami a márka első győzelme is volt gyári csapatként való visszatérésük után. Mögötte a két McLaren végzett alaposan lemaradva, Button, Hamilton sorrendben, és érdekesség, hogy mindkét versenyző a 45. dobogós helyét, míg Kobajasi élete első leggyorsabb körét érte el.

 Az eddigi utolsó Kínai Nagydíjon, 2013-ban Alonso győzedelmeskedett, Raikkonen és Hamilton előtt. Még nyoma sem volt a Red Bull év második felében mutatott fölényének, és egy izgalmas idény körvonalazódott. Alonso a Ferrari 220. győzelmét szerezte meg az előzésekkel tarkított futamon.

Eddig nem csalódtunk a Kínai Nagydíjakban, a Forma 1 egyik leghosszabb egyenesével rendelkező pályán garantáltak az akciók és az előzések, valamint az időjárás szeszélyessége is fokozhatja az izgalmakat. Ha csak fele annyira lesz jó futamunk, mint az előző bahreini verseny, egy szavunk sem lehet.

(Fotók: foxsports.com)

Szólj hozzá

F1 Formula-1 Michael Schumacher Sebastian Vettel Forma 1 Felipe Massa Sanghaj Lewis Hamilton Kimi Raikkonen Nico Rosberg Fernando Alonso Kínai Nagydíj