2014. már 15.

Top 10: Évadnyitók a kenguruk földjén - 2.

írta: opragyuri
Top 10: Évadnyitók a kenguruk földjén - 2.

A száguldó cirkusz mezőnye 1996 óta - két év (2006, 2010) kivételével - Ausztráliában kezdi meg az aktuális versenyévet. A melbourne-i Albert Parkban igazi fesztivál hangulat van a nagydíjhétvégéken, és a versenyekre sem lehet panasz, a pilóták mindig izgalmas futamokkal szórakoztatják a nagyérdeműt. Az előző részben már bemutattunk öt remek Ausztrál nagydíjat, most nézzük, melyek voltak a legjobbak! Reméljük, hogy a holnapi futam átrendezi az eddigi dobogósok sorrendjét!

5. 2012 - Egy fantasztikus szezon kezdete

Bár ekkor még nem sejthettük, de ez a verseny egy fantasztikus versenyév és egy parádés sorozat kezdete volt. Az szezon első hét futamát hét különböző pilóta nyerte, az első, Ausztrál Nagydíjat Jenson Button, aki pályafutása harmadik kenguruföldi futamgyőzelmét szerezte meg a melbourne-i aszfaltcsíkon, amivel Michael Schumacher (4 győzelem) mögött a második legeredményesebb pilóta ezen a pályán. A futam maga nem volt a legizgalmasabb, ugyanakkor jelzi a kiélezett küzdelmet, hogy az első négy helyezett 4,5 másodpercen belül ért célba, Button mögött Vettel, Hamilton és Webber sorrendben. Maldonado az utolsó körben csapta oda autóját a falnak Alonso üldözése közben, ezzel addigi pályafutása legjobb eredményétől fosztotta meg magát. A mögötte érkezőket is alaposan megzavarta hibájával a venezuelai pilóta, alaposan átrendezve a pontszerző zóna alsó régióját: a hetedik Raikkonen és a tizenegyedik Vergne között 1,8 másodperc volt a különbség a futam leintésénél.

4. 2008 - Az elmúlt évek legkevesebb célba érője

Hamilton magabiztosan hozta a győzelmet, mögötte azonban történt egy s más, a Forma 1 történetének egyik legkevesebb célba érőjével "büszkélkedhet" a futam. Szokás szerint rögtön a rajtnál szedte áldozatait az első kanyar: öten fejezték be a versenyt koccanások miatt. A szokásos ausztráliai biztonsági autós fázis után nagyjából a verseny feléig békésen elautózgattak a fiúk, aztán Massa reptette meg Couthard Red Bullját az első kanyarban, ami után megbolondult a mezőny. A második safety caros periódus után egymást követték az események, Raikkonen bukdácsolása a forgalomban, újabb kiesések, Glock hatalmas repülése és balesete, egy harmadik biztonsági autós fázis, Nakajima és Kubica koccanása, valamint az újonc Bourdais drámája, aki a negyedik helytől és egy parádés bemutatkozástól volt kénytelen búcsúzni. Bár hivatalosan kilenc autót értékeltek a végeredménynél, de Bourdais és Raikkonen idő előtti kiesése, és Barrichello futam utáni kizárása után tulajdonképpen hatan fejezték be a futamot.

3. 2010 - Akciódús futam, taktikus Button

A két kivétel egyike a 2010-es futam, amikor a száguldó cirkusz mezőnye nem az Albert Parkban kezdte meg az aktuális évi versengést. A borzasztóan unalmas bahreini szezonnyitó futam után a mezőny kárpótolta a rajongókat, akciódús, előzésekkel és ütközésekkel fűszerezett előadást tartottak a pilóták. A csepergő esőben előbb Button, Alonso és Schumacher ütközött a rajt utáni első kanyarban, majd Kobayashi vesztette el az uralmát az autója felett, kiütve Hülkenberget, Buemit és persze saját magát is a további küzdelmekből. A száradó pályán a mezőnyből elsőként Button cserélt slick gumikra, ami remek döntésnek bizonyult: a hatodikról a második helyre ugrott fel, és miután Vettel fékhiba miatt volt kénytelen búcsúzni a győzelmi reményeitől, magabiztosan hozta be McLarenjét az első helyre. Mögötte remek csaták alakultak ki, rengeteg előzésnek örvendhetett a publikum, Button mögött végül Kubica és Massa végzett a dobogós helyeken. A mezőny végéről felkapaszkodó Alonso lett a negyedik, aki profitált Hamilton és Webber utolsó előtti körben történő ütközéséből.

2. 2006 - Kaotikus verseny, parádés Alonso

Szinte felsorolni is nehéz, annyira esemény volt a 2006-os év harmadik futamán. Montoya a felvezető körön pördült meg, míg a rajtot el kellett halasztani Fisichella lefulladó Renault-ja miatt. Az extra felvezető kör után elrajtolt a mezőny, ám nem gond nélkül, az első kanyarban Massa, Rosberg és Klien ütközött, előbbi kettő azonnal ki is esett a további küzdelmekből. A harmadik kanyarban Coulthard és Trulli autója ért össze, az olasz nem is tudta folytatni a versenyt, jöhetett a safety car. A mezőny újraindulása után Alonso nyomta le az élről rajtoló Buttont, ám Klien falnak csapódása után megint jöhetett a biztonsági autó. A 10. körben indulhatott újra a verseny, és Button ismét elaludt, ezúttal Raikkonen előzte meg a britet. A 33. körben a safety car ismét a pályára szaladt, ezúttal Schumacher törte össze Ferrariját. Négy kör után folytatódhatott a küzdelem, ám csak két kanyar erejéig pihenhetett Bernd Maylander: Liuzzi csapta oda keményen Toro Rossóját a falnak, negyedszerre is felsorakozhattak a pilóták a biztonsági autó mögé. Tíz körrel a futam leintése előtt Montoya hajszál híján ugyanazt a hibát követte el, mint Schumacher, annyi különbséggel, hogy nem törte össze autóját, ám ő sem tudta folytatni. A legdöbbenetesebb jelenet azonban Buttonhoz fűződik: a brit Hondája pár kanyarral a futam leintése előtt füstölt el, lángoló autóval próbált beevickélni a célba, ám pár méter híján nem járt sikerrel a 2009-es év világbajnoka. Ez mit sem zavarta Alonsot, aki magabiztos győzelmet aratott, Raikkonen és Ralf Schumacher előtt.

1. 2009 - Mesebeli történet Brawn módra

Miután a gazdasági válság következtében a Honda 2008 végén bejelentette a kivonulását, a csapatfőnök Ross Brawn jelképes egy fontért megvásárolta a csapatot és jól döntött. Már a szezon előtti teszteken is látható volt, hogy a szabályváltoztatásokból a Honda mérnökei hozták ki a legtöbbet, és utólag bánhatják döntésüket: Button és Barrichello kettős győzelmet aratott az előzésekkel tarkított futamon, nem mellékesen pedig mindkét világbajnoki címet begyűjtötték az év végén. Az új aerodinamikai és gumi szabályoknak köszönhetően fordulatos futamnak lehettek szemtanúi az Albert Parkba kilátogatók. Button magabiztosan nyert, de mögötte nagy csata dúlt, Barrichello egy elbaltázott rajt után kapaszkodott fel a második helyre, míg Trulli a boxutcából rajtolva lett harmadik. Ehhez kellett Vettel és Kubica drámája is, a két pilóta a dobogót szalasztotta el azzal, hogy három körrel a futam vége előtt összeütköztek. Ugyan a többi csapat nehezményezte a Brawn, a Toyota és a Williams csapat által talált aerodinamikai kiskapukat, végül megtarthatták helyezéseiket a pódiumon végzett versenyzők.

(Fotók: Formula1.com,f1-fansite.com)

Szólj hozzá

F1 Formula-1 Melbourne Forma 1 Jenson Button Ross Brawn Ausztrál Nagydíj Albert Park Fernando Alonso