2014. már 29.

F1 Top 10: Maláj Nagydíj

írta: opragyuri
F1 Top 10: Maláj Nagydíj

Idén tizenhatodik alkalommal látogat el a száguldó cirkusz mezőnye Sepangba, a Maláj Nagydíj helyszínére. Volt itt a futam után kizárt, és egyszerre két kicsúszó Ferrari, eső miatt félbeszakadt verseny és egy új generáció erődemonstrációja is, ennek örömére megnézzük, melyek voltak a legjobb, legérdekesebb futamok a távol-keleti versenyhelyszínen.

 

10. 2000 - A millenniumi év zárófutama

A Maláj Nagydíjak történetében egyetlen alkalommal a szezon utolsó futamaként szerepelt a sepangi  versenyhelyszín a naptárban. Mivel az ezt megelőző Japán Nagydíjon Schumacher behozhatatlan előnyre tett szert Hakkinennel szemben, és 21 év után újra egyéni világbajnoki címet szerzett a Ferrarinak, már csak a konstruktőri cím nyertesének kiléte volt kérdéses. Mivel Schumi az idényzárót megnyerte és Barrichello is a dobogón végzett, a Ferrari a csapat világbajnoki címet is begyűjtötte a második Maláj Nagydíjon.

 

9. 2005 - Forró futam

A szezon második futamán Alonso pályafutása második győzelmének örülhetett, amelyet rögtön másik kettő követett, ami nagy jelentőséggel bírt a spanyol év végi elsőségével kapcsolatban. A rendkívüli hőségben megrendezett versenyen Trulli végzett a második helyen, a Toyota első dobogós helyezését begyűjtve. A dobogó alsó fokára a tizedik helyről rajtoló Heidfeld futott be, miután az előtte haladó Fisichella és Webber viaskodása balesettel és a két pilóta kiesésével ért véget.

 

8. 2007 – Kettős McLaren siker

A bemutatkozó futamán már tanúi lehettünk Hamilton gyorsaságának, és második versenyén csibészségére is felkaphattuk fejünket. Az élről rajtoló Massát mindkét McLaren lehagyta, ám míg Alonso meg tudott lépni, addig Hamilton a mögötte nyomuló Ferrarikkal viaskodott. Massa sokadik próbálkozásra sem tudott elmenni a brit mellett, az újonc remekül védekezve csapdába csalta a brazilt, aki kicsúszott, és végül csak az ötödik helyen intették le. Alonso senkitől sem zavartatva szerezte meg a győzelmet második mclarenes futamán, míg az élete második versenyét teljesítő Hamilton a második dobogós helyezését gyűjtötte be Raikkonen előtt.

 

7. 1999 - Az első Maláj Nagydíj

A Forma 1 történetének első Maláj Nagydíját akkoriban az évad végén rendezték meg, jelen esetben az év utolsó előtti futama volt a sepangi. A világbajnoki címért a ferraris Irvine és a McLarent kormányzó, címvédő Hakkinen küzdött, és az ír nagy lépést tett a versenyen az év végi elsőségért folytatott harcban. Irvine a lábtöréséből visszatérő csapattárs, Schumacher segítségével megnyerte a Maláj Nagydíjat, mivel a német feltartotta, és pontokat rabolt Hakkinentől, így Irvine négy pontos előnyre tett szert az évadzáró Japán Nagydíj előtt. A verseny leintése után a Ferrarikat az oldalsó légterelők szabálytalansága miatt kizárták, ám az olaszok fellebbezése után az FIA visszaadta kettős győzelmét a patinás istállónak, mivel az említett légterelők eltérésének mértéke a toleranciaküszöbön belül találtatott. Ám ez sem segített Irvine-on, aki az utolsó futamon végül elbukta a világbajnoki címet Hakkinennel szemben.

 

6. 2009 - Félpontos futam a monszunban

A versenyt a Brawn GP első, ausztrál futamon történő mesebeli bemutatkozása után az időmérőn újra brillírozó Button kezdte meg az élről a két toyotás, Trulli és Glock előtt. A negyedik helyről elstartoló Rosberg vette át a vezetést a rajt után, ám Button a tankolások után visszakerült az élre és meg is nyerte a versenyt. Alig húsz kör elteltével elkezdett esni az eső, ami az esőgumikat először feltetető Glocknak és az egykiállásos Heidfeldnek kedvezett, a két német végül a dobogón végzett nyerő húzásaiknak köszönhetően, ugyanis a futamot a monszuneső és a miatta kialakuló káosz miatt félbeszakították. A versenyigazgatóság a sötétedés okán nem indította újra a Maláj Nagydíjat, így a Forma 1 története során ötödik alkalommal fél pontokat osztottak a pilóták között.

 

5. 2013 – Csapattársak küzdelme

Régen látott bosszús dobogós „ünneplésnek” lehettünk szemtanúi a tavalyi Maláj Nagydíjon. Az élről rajtoló Vettel, és az ötödik helyről fantasztikus rajtot fogó Webber révén kettős Red Bull győzelem született a balhétól sem mentes futamon. A végső boxkiállások után a csapatfőnök Christian Horner ugyanis a pozíciók tartására hívta fel az akkor Webber-Vettel sorrendben haladó energiaitalosokat, ám a német szembe ment főnöke akaratának és egy fantasztikus, fej-fej melletti csatában elment ausztrál csapattársa mellett. Webber érthetően dühösen kérte számon a világbajnokot a díjátadó ceremónia előtt, és elégedetlenségének a pódiumon is hangot adott. Mögöttük a mercedeses Hamilton ért be a harmadik helyre hasonló konfliktus után, őt a gyorsabb Rosberg akarta lehagyni a futam során, ám a német Vettellel ellentétben hallgatott Ross Brawn csapatfőnökre. Barátságuk okán az utasítást mind Hamilton, mind Rosberg lehangoltan vette tudomásul.

 

4. 2010 – Időmérős baki a nagyoktól

A kvalifikáción lezúduló eső miatt a Ferrari és a Mclaren pilótái is eltaktikázták magukat, melynek köszönhetően a mezőny hátsó régiójából kezdhették meg a versenyt, amely izgalmas futamot vetített előre. Bár a dobogós pozíciók sorsa nem volt kérdéses, Vettel és Webber gond nélkül hozták be a két Red Bullt az élen a mercedeses Rosberg előtt, a pontszerző helyekért nagy csata dúlt a feltörekvő négyes, és a bakizó nagyok hibáját kihasználni próbáló középcsapatok között. Végül Hamilton már nem tudott túljutni a remekül védekező Sutilon, így hatodik lett Massa és Button előtt. Alonso a hetedik helyről, Hamilton üldözése közben esett ki elfüstölő motorja miatt, amelyre emberemlékezet óta nem volt példa a Ferraritól. A spanyol hat ponttól esett el a két(!) körrel a futam vége előtt bekövetkező műszaki hiba okán, és bár nem hullajtott könnyeket a hetedik hely elvesztéséért, érdekesség, hogy végül négy ponttal maradt le az év végi összesítésben Vettellel szemben…

 

3. 2003 - Egy új generáció első nagy sikere

Egy igazán eseménydús és izgalmas szezon második versenyén a fiatalok domináltak: Alonso élete első pole pozícióját, míg Raikkonen első győzelmét gyűjtötte be Malajziában. Meglepetésre a két Renault rajtolhatott az élről a már említett Alonso vezetésével, ám csapattársát, Trullit már a második kanyarban kilökte a címvédő Schumacher, nem kis kavarodást okozva a mezőnyben. Schumi a baleset után egy áthajtásos büntetést is begyűjtött, ám végül a hatodik helyen végzett az általa megtorpedózott Trulli mögött. Az előzésekkel tarkított futamon tehát pályafutása során először Raikkonen nyert a Ferrari becsületét megmentő Barrichello és az első dobogós pozícióját elérő lázas beteg Alonso előtt.

 

2. 2012 - Érzelemdús dobogó

Az év eleji tesztek után igazi meglepetéssel szolgált a futam: a gyengélkedő Ferrarival a nyolcadik helyről elrajtoló Alonso és a sauberes Perez küzdött meg a futamgyőzelemért a esős körülmények között elrajtoló versenyen. A zuhogó eső miatt megszakított futamon végül a spanyol kaparintotta meg az első helyért járó trófeát a pár körrel a kockás zászló leintése előtt, Alonso üldözése közben hibázó, ám pályafutása első pódiumos pozícióját elérő Perez előtt, könnyet csalva a ferrarisok és Peter Sauber szemébe. A dobogó harmadik fokára az élről rajtoló Hamilton állhatott fel. Az első nagydíjon nyertes Button és a címvédő Vettel is a HRT-s Karthikeyannal való ütközése miatt esett el értékes pontoktól az eseménydús versenyen.

 

1. 2001 - Esőkáosz

A Maláj Nagydíjak történetében először a szezon elején rendezték meg a futamot, amely igen kaotikusra sikeredett. Az élről rajtoló Ferrarik az eleredő eső, és a Panis autójából kifolyó olaj miatt egyszerre csúsztak ki, így a jordanes Trulli került az élre. Az egyre jobban rázendítő esőben mindenki esős gumikért szaladt a boxutcába, és a két Ferrari még nagyobb hátrányt szedett össze, miután a szerelők más sorrendben várták versenyzőiket. A pályán eközben öten csúsztak ki a özönvízszerű esőzésben, melynek köszönhetően a pályára hajtott a safety car. A verseny újraindítása után az alaposan megkavarodott mezőnyben Barrichello és Schumacher a tizedik és tizenegyedik helyről pár kör alatt az élre küzdötte magát fantasztikus előzéseiknek köszönhetően, melyet a futam végéig meg is tartottak a mclarenes Coulthard előtt.

 

(Fotók: f1-grandprix.com, f1.com, auto123.com)

Szólj hozzá