2014. már 07.

Újra szól a hathengeres

írta: opragyuri
Újra szól a hathengeres

A kenguruk földjén újra feldübörögnek a motorok

Egy kicsit olyan érzésem van az egy hét múlva induló Forma 1-es szezonnal kapcsolatban, mint a magyar labdarúgó-válogatottal. Mindkettő csúnyán elbánt velünk a 2013-as év második felében. Míg a "szerethető" az utolsó négy világbajnoki selejtezőjén egy híján annyi gólt (12) kapott ellenfeleitől, mint amennyi győzelmet (13) Vettel begyűjtött az előző év során, a száguldó cirkusz totális unalomba fulladt, éppen az előbb említett német úriember miatt. Márciusban mind a Forma 1, mind a most már "harapósnak" aposztrofált válogatott újabb esélyt kap/kapott, hogy újra maga mellé állítsa az értük rajongókat. Tegnap este láthattuk, hogy sikerült Pintér Attila csapatának... (Mi így láttuk.)

Minden okunk meg van rá, hogy bizakodjunk, a Forma 1 nem lesz olyan gyámoltalan, mint válogatottunk. 2009 után újabb szabályváltozási forradalom nehezíti meg a csapatok felkészülését, amely rég látott kavarodáshoz vezethet. A szabályalkotók gyakorlatilag a sportág minden területéhez hozzányúltak. A tavaly használt, 2,4 literes V8-as szívómotorokat 1,6 literes V6-os turbómotorok váltják fel az aerodinamikailag is alaposan átalakuló autókban. 100 kilogrammban maximalizálták a versenyen használható üzemanyag mennyiséget, de például kisebb változások lesznek a kvalifikáció lebonyolítását illetően is. A már említett 2009-es idényben is láthattuk, a szabályok nagyobb volumenű átalakítása megkavarja az állóvizet, és bár nem szabad rögtön a teszteken mutatott teljesítmények alapján kiosztanunk a világbajnoki címeket, azért érdemes egy-két következtetést levonnunk az előszezon gyakorlásain látottakból.

Az első nyilvánvalóan az autók kinézetét érinti. Ahogy egymás után gördültek ki a csapatok négykerekűi a jerezi garázsokból, úgy esett le egyre jobban az állunk, és sajnos nem a gyönyörtől. A Caterham és Lotus csapat autói kifejezetten ijesztőre sikeredtek a kasztni elejét és az orrkúpot érintő, biztonsági megfontolásokból megváltoztatott regulák okán. Ám aggódnunk túlzottan nem érdemes, egyrészt a szemünk gyorsan megszokja majd az idei konstrukciók látványát, másrészt az istállók szóvivőinek elmondásai szerint is az autók az idő múlásával sokat változnak majd.

Az eredmények alapján nehéz nem észre venni a Mercedes-motorokkal felszerelt autók fölényét, a tizenkét tesztnap során egy alkalmat kivéve mindig a német gyár hajtóműveivel köröző pilóták végeztek a időlista élén. Mind a négy Mercedes-motoros istálló jó köridőkkel mutatkozott be, a gyári csapat mellett a McLaren a tapasztalt Buttonnal és a remekül bemutatkozó Magnussennel, a Williams a felszabadult Massával és a tehetséges Bottassal, míg a Force India a többre érdemes Hülkenberggel és a kissé rapszodikus Perezzel a volán mögött mind meggyőző teljesítményt nyújtott. Feltehetőleg e négy istálló versenyzői fognak küzdeni a dobogós pozíciókért az első futamokon. Ennél is szembetűnőbb, hogy mennyire megbízható a Mercedes a Renault-val szemben. Bár minden csapatnak voltak műszaki problémái, a számok nem hazudnak: a Mercedes gyári csapata, valamint a Williams-Mercedes is közel 5000 km-t tudott megtenni a tizenkét tesztnap alatt, míg például a címvédő Red Bull a gyengélkedő Renault motorral csak a Marussiát és a szintén renault-s Lotust tudja megelőzni 1711 teljesített kilométerrel.

 

Van miért aggódni tehát a francia gyár motorjait használó csapatoknál, a gyenge eredmények mellett még az eggyel kevesebb csapatot támogató Ferrari is megelőzi őket a teljesített kilométerek alapján...A címvédő energiaitalosok is elismerik, nagy a baj, és már a célba érést is sikernek könyvelnék el az idénynyitón. Ám mielőtt a Vettel és a Red Bull ellen szurkolók ujjongani kezdenének, óva inteném őket: nem véletlenül lettek sorozatban négyszer ők a világbajnokok. Vettel nem lett rosszabb pilóta tavaly óta, Adrian Newey sem felejtett el autót tervezni, és a Renault is fog megoldásokat találni a kezdeti problémákra. Számítani lehet, sőt kell az energiaitalosok feltámadására, a kérdés csak az, mekkora hátrányt szednek össze az idény elején.

A többi Renault-motoros istálló közül a Toro Rosso sem számíthat sok jóra, ám a pletykák szerint már az anyacsapat is hozzájuk fordult segítségért a problémák megértésében. Vergne-nek feltehetőleg ez lesz az utolsó lehetősége a bizonyításra, ha az újonc Kvjattól is kikap, eltűnhet a süllyesztőben. A Caterham a visszatérő Kobajasi szerint is GP2-es szinten van, és Ericcson sem tűnik nagy erősítésnek, ám a legrosszabb helyzetben eddig minden kétséget kizáróan a Lotus van. A leginkább a pénzéért igazolt Maldonado szerződtetése nem biztos, hogy jó döntés volt, és Grosjean teljesítménye is igencsak hullámzó, bár ő a tavalyi év második felében meggyőző teljesítményt nyújtott az anyagi gondokkal is küszködő istállónál.

Kevés szó esett eddig a Ferrariról. Ugyan a teljesített kilométerek tekintetében sem Alonso, sem a csapat nem áll rosszul, ám nehéz megmondani, mire lesz képes a patinás olasz istálló. Raikkonen visszatérése után rögtön az első tesztnapon megfutotta a legjobb időt, ám a továbbiakban ők sem tudtak mit kezdeni a Mercedes tempójával. Egyelőre nem úgy tűnik, hogy képesek lesznek a győzelemért harcolni, ám az utóbbi évek legizgalmasabb pilótapárosával támadó Ferrarira mindig érdemes odafigyelni. A szintén az olasz gyár motorjaival futó Sauberek megbízhatóan rótták a köröket, több mint 4000 kilométert teljesítettek a középszerű Sutillal és a bemutatkozó évében nem túl meggyőző Gutierrezzel, ám semmi különöset nem mutattak, és kérdéses, hogy ezzel a pilótapárossal hogyan is szerepelnek majd. A szintén Ferrari motorral felszerelt Marussia nem tudott sok kört futni, de Button szerint érdemes lesz rájuk odafigyelni, mert könnyen lehet, hogy meglepetést szereznek.

Mindent összevetve eddig egyértelműen a Mercedes a favorit, meglepő lenne, ha nem Hamilton vagy Rosberg uralná a mezőnyt az egy hét múlva megrendezésre kerülő Ausztrál Nagydíjon, ám a melbourne-i Albert Parkban sok minden megtörténhet. Lehet, hogy az eddig leírt, ám a tesztek után Alonso és Hamilton szerint is favorittá váló Massa nyer? Esetleg Hülkenberg és a Force India megszerzik első győzelmüket? Netán Hamilton után Magnussen is a dobogón mutatkozik be a McLarennel? Vagy Raikkonen megint győzelemre vezeti a Ferrarit? Egy biztos, ennek a finn győzelemnek jobban örülnénk, mint tegnapelőttinek...

 (Fotók: NSO, formula.hu)

Szólj hozzá

Ferrari Forma-1 F1 Red Bull Mercedes McLaren Sebastian Vettel Jenson Button Formula 1 Lewis Hamilton Kimi Raikkonen Ausztrál Nagydíj Nico Rosberg Fernando Alonso