2014. ápr 28.

Hamilton, Rosberg és a többiek - GP2-ből az F1-be

írta: opragyuri
Hamilton, Rosberg és a többiek - GP2-ből az F1-be

A 2014-es szezon előtt a Caterham jelentette be utoljára pilótapárosát. Az istálló színeiben a nagy visszatérő, Kamui Kobajasi és egy feltörekvő fiatal, Marcus Ericsson versenyez az idei szezonban. Erről a hírről nem is kéne több szót ejteni, a két pilóta nem tudja megváltani a világot a Caterham gyengécske autójával. Azonban a bejelentéssel biztossá vált, hogy folytatódik egy sorozat, amely 2005-ben kezdődött: azóta minden évben legalább egy versenyző a Forma 1-ben folytathatja pályafutását a GP2 küzdelmei után. De hogyan hívták fel magukra az F1 figyelmét, és mire voltak képesek a száguldó cirkuszban az egykoron a GP2-ben vitézkedő versenyzők?

(Rosberg és Hamilton még a gokartos időszakból 2001-ben)

Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Nico Hülkenberg, Pastor Maldonado, Romain Grosjean, Esteban Gutierrez - mi a közös ezekben a srácokban? Mindannyian a GP2 szériából küzdötték fel magukat a csúcskategóriába, és meg is tudtak ott ragadni. Ám amíg az F1 előszobájának szánt sorozat első éveiben szinte magától érthetődő volt a legeredményesebb fiatal versenyzők feljebb lépése, idén már csak a svéd Ericsson jutott szerződéshez az elit szériában.

A GP2 széria 2005-ben vette kezdetét, az egykori Forma 3000-es sorozat utódaként a Forma 1 kereskedelmi jogait birtokló Bernie Ecclestone és az akkori renault-s csapatfőnök, Flavio Briatore ötletéből, a célja pedig nem más, mint a tehetségek kinevelése a Forma 1-nek. A fiatal pilóták egyenlő feltételek között, egyforma autókkal mérethetik meg magukat és hívhatják fel jó teljesítményükkel az F1-es csapatfőnökök figyelmét, ráadásul a száguldó cirkusz betétfutamaiként két futamot is biztosítanak erre a szervezők. Ez a széria első éveiben működött is, 2005-től 2011-ig az év végi elszámolásnál dobogós helyeken végző pilóták közül csak két versenyző, Alexander Prémat és Luca Filippi - valamint bizonyos Giorgio Pantano, aki a 2008-as GP2-es bajnoki címe előtt, 2004-ben a Jordan csapattól már lehetőséget kapott - nem szerepelhetett később a Forma 1-ben.

A 2005-ös szezon első három helyezettje közül Nico Rosberget már nem kell bemutatni, háromszoros futamgyőztes, élete első F1-es viadalán 2 pontot szerzett, valamint megfutotta a verseny leggyorsabb körét, ma a Mercedes gyári istállójának versenyzője. A második helyezett Heikki Kovalainen neve szintén jól cseng, élete egyetlen futamgyőzelmét nálunk, a Hungaroringen aratta egy McLaren-Mercedessel. A bronzérmes Scott Speed nem tudott sokat letenni az asztalra a Toro Rossóval, viharos körülmények között távozott másfél év után a csapatfőnökkel, Franz Tosttal állítólagosan tettlegességig fajuló vitája után.

A 2006-os bajnok minden kétséget kizáróan a GP2 9 éves történelmének legnagyobb neve. Lewis Hamilton nagy csatában győzte le a háromszoros Formula 1-es világbajnok Nelson Piquet fiát. Emlékezetes, ahogy a törökországi forduló második versenyén a verseny elején megpördülő brit pilóta a második helyre küzdötte fel magát, ezzel (is) bizonyítva a Mclaren csapatvezetőjének, Ron Dennisnek, hogy megérett a csúcskategóriában való versenyzésre. A többi már történelem, a 2008-ban világbajnoki címet szerző Hamilton azóta Rosberggel együtt a Mercedes sikeréért küzd az elit kategóriában. Nelson Piquet Jr. egy dobogós helye mellett a 2008-as Szingapúri Nagydíjon történt 'crashgate' botrányról marad emlékezetes, amikor is a Renault színeiben versenyző pilótát Briatore csapatfőnök utasította, hogy ütközzön a falnak, így segítve a világbajnok csapattárs Fernando Alonsót a futam megnyerésében. A brazil tehetségesebb volt annál, hogy így fejeződjön be a pályafutása, azonban ez az ügy örökre pontot tett Forma 1-es álmainak végére.

A 2007-es év győztese, a Jordan színeiben 2004-ben bemutatkozó - éppen a már említett Pantanót anyagi gondjai miatt helyettesítő - Timo Glock lett, és ez meggyőzte az akkor még aktív Toyota gyári csapatát, ám három dobogós helyezésével nem váltotta meg a világot a német pilóta. A japán csapat 2009-es F1-es szerepvállalásának végével az akkor bemutatkozó Virgin, majd a névváltás után a Marussia csapatánál próbálkozott sikertelenül, ma a német túraautó bajnokságban, a DTM-ben szerepel. Az ebben az esztendőben ezüstérmes Lucas di Grassi még két évet lehúzott a szériában, és két év végi harmadik helyével biztosította magának a 2010-es szezonra a száguldó cirkuszban való debütálását a Virgin színeiben, éppen Glock csapattársaként, ám egy év után kikerült a mezőnyből. A 2007-es 'évfolyamból' az év végi elszámolásnál hatodik helyezett Kazuki Nakajima jutott még szerződéshez a 2008-as szezonra, mégpedig a legendás Willams csapat színeiben próbálhatott szerencsét, ám ez inkább volt köszönhető a motorszállító Toyota szerepvállalásának, mint kimagasló tehetségének, két szezon után, pár pontszerzés után távozott a porondról. Egyébiránt a bajnok Glock szezonja nem volt hibátlan, az alábbi videón a csapattárs Zuberrel rontják el ritkán látható módon a rajtot Franciaországban...

A 2008-as dobogósok közül a már sokadszorra említett Pantanóra annak ellenére nem számítottak a csúcskategóriában, hogy megnyerte a sorozatot. Az ezüstérmes Bruno Senna ha a következő évben nem is, ám 2010-ben a Hispania színeiben már bemutatkozhatott, 2011-ben a Lotusnál versenyzett pár futam erejéig, 2012-ben pedig a Williamsnél húzott le egy évet, ám hiába a Forma 1-ben nagyon jól csengő név, az egykori legenda, Ayrton Senna unokaöccse nem tudta azt a teljesítményt nyújtani, amit elvártak tőle. Az esztendő harmadik helyezettjéről, Lucas di Grassiról már tettünk említést, a negyedik Romain Grosjeant pedig ma már nem kell bemutatni. A francia akkor még a teljes évre nem, ám a 2009-es szezon második felére már szerződést kapott a Renault-tól, a 'crashgate' botrány miatt kiebrudalt Piquet Jr helyére. Akkor Grosjean még nem tudta bizonyítani rátermettségét, ám 2012-ben újabb lehetőséget kapott az akkor már Lotus néven szereplő csapattól. Folyamatos ütközései és kapkodásai miatt azt hihettük, hogy a második eséllyel sem tud élni a francia pilóta, ám Eric Boullier kitartott mellette, és ezt a tavalyi évben nyújtott jó teljesítményével hálálta meg. Nyugodtan kijelenthetjük, ha Grosjean megkapja a megfelelő technikát, akkor a jövőben a világbajnoki címért is harcba szállhat! Az akkori hatodik helyezett Sebastien Buemi a Toro Rossóval bizonyíthatott a következő esztendőben, és ígéretesen is kezdett a svájci, de 2011 végén nem hosszabították meg szerződését az olasz istállónál. Buemi manapság a Red Bull Racing tartalékversenyzője.

A 2009-es esztendő első helyezettje a mai Forma 1-es mezőny másik nagy ígérete Grosjean mellett. Nico Hülkenberget a Williams szerződtette a 2010-es esztendőre a rutinos Rubens Barrichello mellé és a német egy pole pozícióval bizonyította tehetségét az akkortájt már nem túl versenyképes csapatnál. Ennek ellenére kimaradt a 2011-es szezon küzdelmeiből, idén azonban - immáron másodszorra 2012 után, és egy Saubernél eltöltött, gyengébb év után - a Force India autóját terelgeti. Az év végi második Vitalij Petrov három évet húzott le a száguldó cirkuszban, legjobb eredménye egy harmadik hely. A Forma 1 első orosz pilótája ugyan nem volt kutyaütő, de ekkor már lehetett érezni egy tendencia előszelét. A gazdasági világválság az autósportok királyánál is bekopogtatott és újra a tehetősebb pilóták felé fordultak a csapatok. Az GP2 év végi elszámolásánál tizennyolcadik Karun Chandhok is bizonyítéka ennek, az indiai a Hispania csapatánál mutatkozhatott be a 2010-es esztendőben... Említést érdemel még a tizenhatodik Kamui Kobajasi, aki már a 2009-es év végén bemutatkozhatott a Toyota csapatánál Timo Glock sérülésének köszönhetően. A japán élt a lehetőséggel, egy év kihagyás után idén tért vissza a királykategóriába az előzéskirály.

A GP2 2010-es évadjának első két helyezettje az azóta a Forma 1-ben már futamgyőztes Pastor Maldonado és a három alkalommal dobogóra álló Sergio Perez lettek. Mindketten lehetőséget kaptak a 2011-ben a száguldó cirkuszban, ám ez akkor Maldonado esetében inkább a venezuelai olajtársaságnak, Pereznél pedig a dúsgazdag Carlos Slim barátságának volt köszönhető. Kettőjük küzöl Perez a tehetségesebb annak ellenére, hogy Maldonado már futamgyőztesnek mondhatja magát, csodák csodájára nyerte meg a 2012-ben a Spanyol Nagydíjat a hazai pályán versenyző Alonso előtt. Idén Maldonado Grosjean csapattársaként a Lotusnál, Perez pedig a Force Indiánál száll harcba a pontokért Hülkenberg oldalán. Jerome d'Ambrosio, aki a GP2 tizenkettedik helyén végzett 2010-ben, a Virgin színeiben mutatkozott be a Forma 1-ben, ám hamar eltűnt a süllyesztőben. Az alábbi videón az idei lotusos csapattársakat láthatjuk...

A 2011-es esztendő legjobbjáról, Romain Grosjeanról már esett szó, az ezüstérmes Luca Filippi pedig nem jutott lehetőséghez az F1-ben. A harmadik Jules Bianchi (aki 2010-ben is ugyanitt végzett) azonban már második szezonját kezdhette meg a Marussiánál idén, a Ferrari pártfogoltját nagy tehetségnek tartják a szakemberek, ütőképesebb autót érdemelne, de legalább bent tudott maradni a körforgásban. A negyedik helyezett Charles Pic két év F1-es versenyzés után nem kapott idén szerződést, nem tudott mit kezdeni a gyengécske Marussiával, majd a Caterhammel. A felvételen az Abu-Dzabiban rendezett sprintfutam utolsó körei láthatók, amely futam eredményei nem számítottak ugyan a bajnokságba, ám remek versenyt futottak a fiatalok, köztük a második helyen végző Ericsson, és a remek felzárkózást bemutató Gutierrez.

 A 2012-es esztendő legjobbjai közül a bajnok Davide Valsecchi a Lotus tartalékpilótájaként reménykedett Forma 1-es futamon való részvételen, de ez idáig nem kapott lehetőséget a bizonyításra, csak úgy mint az ezüstérmes Luiz Razia sem. A harmadik helyezett Esteban Gutierrez idén második évét futja a száguldó cirkuszban, eddigi egy pontszerző pozíciója mellett inkább a szponzor pénzei miatt kaphatott újabb lehetőséget az anyagi gondokkal küzdő Saubernél. A 2012-es év negyedik legjobbja, Max Chilton sem inkább a tehetsége miatt kapott lehetőséget tavaly a Marussiánál, édesapja, Grahame az Aon biztosító társaság első embere, így jelentős összeggel járult hozzá fia versenyzéséhez, olyannyira, hogy idén is a mezőny tagja maradt a brit versenyző. 2012 hatodik helyezettje a holland Giedo van der Garde lett, aki tavaly a Caterham csapatánál versenyezhetett, idén a Sauber tartalékpilótája. Alább egy újabb fantasztikus csata, köztük Chiltonnal és van der Gardéval.

Elérkeztünk 2013-hoz, és Marcus Ericssonhoz, az egyetlen versenyzőhöz, aki szerződéshez tudott jutni az idei Forma 1-es szezonra a tavalyi GP2-es mezőnyből. A svéd ráadásul nem is szerepelt túl kimagaslóan, egy győzelemmel végzett a bajnokság hatodik helyén. A Caterham csapatvezetője, Tony Fernandes nem titkoltan azzal indokolta döntését, hogy fizetős pilótára volt szüksége. Ez pedig igazolja azt a tendenciát, melyet végig lehetett követni a GP2 és a Formula 1 kapcsolatának utóbbi éveiben. Hiába nyújt kimagasló teljesítményt egy-egy versenyző a Formula 1 előszobájának tartott GP2-ben, mint például az elmúlt két szezon bajnokai, Davide Valsecchi és Fabio Leimer, ha nincs elég pénze, nem kaphat lehetőséget. Bár láthattuk, nem feltétlenül kutyaütők a "pénzes fiúk", mégis egészségesebb lenne a sportág szempontjából, ha újabb Rosbergek és Hamiltonok kaphatnának lehetőséget.

(Fotók: motorposts.com ,motorsport.com, derepate.it, worldcarfans.co)

Szólj hozzá

Ferrari Mercedes Formula-1 McLaren Forma 1 Lotus GP2 Sauber Formula 1 Bernie Ecclestone Lewis Hamilton Nico Hülkenberg Esteban Gutierrez Sergio Perez Caterham Nico Rosberg Fernando Alonso Kamui Kobajasi Romain Grosjean Pastor Maldonado