2014. jún 21.

Szárnyakat ad - Osztrák Nagydíj visszatekintés

írta: opragyuri
Szárnyakat ad - Osztrák Nagydíj visszatekintés

Tizenegy év után tér vissza Ausztriába a Formula-1 mezőnye, az immár Red Bull Ring nevű pályára. A legutóbb még A1 Ring (eredeti nevén Österreichring) néven ismert aszfaltcsík 2004 óta a Red Bull-nagyfőnök Dietrich Mateschitzé, aki felújította és átnevezte a spielbergi versenyhelyszínt. Bár Mateschitz elmondása szerint eredetileg nem volt tervben a pálya Forma 1-es versenynaptárba való visszajuttatása, idén újra láthatjuk a száguldó cirkusz mezőnyét a sógoroknál is. Nem fogunk unatkozni, a pálya tele van egyenesekkel és előzési lehetőségekkel, mindig érdekes futamokat rendeztek nyugati szomszédainknál.

Az Osztrák Nagydíjak története egyébként éppen 50 évre nyúlik vissza, az első versenyt 1964-ben futották, akkor még a Zeltweg Airfielden, egy közeli katonai repülőtéren. Rögtön egy ötéves szünet következett, 1970-ben rendeztek újra futamot Ausztriában, ekkor már az Österreichringen. A pálya egészen 1987-ig tagja volt a versenynaptárnak, többek között az első magyar F1-es közvetítés is az Österreichringhez köthető, 1976-ból, Dávid Sándor és Knézy Jenő kommentálásával. Érdemes felidézni az 1987-es futamot is, ekkor ugyanis két baleset miatt három rajtot láthattak a nézők.

Tíz évvel később, 1997-ben tért vissza a mezőny az ekkorra már átalakított és lerövidített pályára, majd újabb hét évig, 2003-ig látta vendégül Ausztria a száguldó cirkuszt. Mi most e hét futam eseményeit mutatjuk be bővebben.

1997-ben Jacques Villeneuve pályafutása tizedik versenyét nyerte Williamsével egy izgalmas Osztrák Nagydíjon. A kanadai az élről indult, ám Hakkinen és az újonc Trulli is lerajtolta. Hakkinen egy kör után motorhiba miatt leparkolt, és meglepetésre Trulli vezette a mezőnyt. Az olasz végül a második helyről esett ki, szintén motorhiba miatt. Schumacher a harmadik helyen haladva kapott stop-and-go büntetést egy sárga zászlós előzés miatt, mindezt a 100. versenyén. Villeneuve második mesterhármasát teljesítette, pole pozíciója és győzelme mellé a leggyorsabb kört is begyűjtötte.

1998-ban Hakkinent már nem sújtotta műszaki hiba, és behúzta a győzelmet. Érdekesen alakult a verseny, miután az esős időmérőn Fisichella szerezte meg élete első pole pozícióját, Alesi pedig a második helyre hozta be a Saubert, ami a futamon kisebb kavarodást és ütközéseket eredményezett, Schumacher pedig Hakkinen üldözése közben ritka hibáinak egyikét mutatta be.

Irvine és Coulthard nagy meccsét hozta az 1999-es Osztrák Nagydíj. Az ír második győzelmét aratat, 3 tizeddel megelőzve Coulthardot, míg Hakkinen a mezőny végéről felkapaszkodva lett harmadik, miután saját csapattársa pöckölte ki a rajtnál. Ez volt Fisichella 50. versenye.

2000-ben Hakkinen ismételni tudott, ám beárnyékolta a sikert, hogy mind az ő, mind a második helyen végző csapattárs Coulthard autójában hiányzott az adatrögzítőről egy plomba, ám végül megtarthatták helyezéseiket és pontjaikat, ám a csapat számára nem írták jóvá az elért eredményeket. Megint nem maradtunk karambol nélkül, ezúttal Zonta, Fisichella és Trulli mellett Michael Schumacher is belekeveredett egy rajtbalesetbe. Coulthard 100. versenyét teljesítette, míg Hakkinen 25. alkalommal indulhatott az élről.

Coulthard nyert 2001-ben, miután mindkét Williams, Ralf Schumacher és Montoya is kiesett előle, míg a második helyen beérő Schumachert a csapat utasítására engedte el a csapattárs Barrichello az utolsó kanyarban.

2002-ben megismétlődött a Barrichello-Schumacher helycsere, ám ezúttal az élen, jókora botrányt kavarva. Mindezek tetejébe a dobogóra is fordítva álltak fel a Ferrari pilótái, sokak ellenszenvét kivívva. A versenyt egy nagy baleset is borzolta, Heidfeld csapódott bele Sato Jordanjébe, nagy ijedtséget okozva. Schumacher a Ferrari 150. leggyorsabb körét futotta a versenyen.

2003-ban rendezték meg az eddigi utolsó Osztrák Nagydíjat, melyet Schumacher nyert. Már az időmérő is nagy izgalmakat hozott, Schumacher 39 ezreddel verte Raikkonent, akit a versenyen is szoros csatában győzött le, miután a boxkiállások során lángra kapott autója! Schumacher higgadt maradt, megvárta míg a szerelők eloltják a tűzet, majd begyűjtötte 14. mesterhármasát.

Láthatjuk, mindig volt esemény az ausztriai versenyeken, ütközések, előzések és rendkívüli eseményeknek is szemtanúi lehettünk korábban. Valami azt súgja, most sem lesz ez másképp!

(Fotók: f1.com, wikipedia)

Szólj hozzá